Venäjällä - Classic boats in Russia
Elokuussa 2012 järjestettiin Pietarissa klassikkoveneiden tapahtuma osaksi Baltic Circuit kilpailusarjaa. Osallistujaluettelossa oli veneitä, jotka herättävät kiinnostusta. Mitä ovat veneet Mirame, Nayada, Zvezda, Neva, Malva, Khortitsa, Pilgrim, Valkyria ?
Yleinen käsitys on, ettei Venäjällä ole säilynyt vanhoja veneitä 1900-luvun alusta.
Kuitenkin ennen Venäjän vallankumousta Pietarin ja Baltian pursiseuroissa oli suuret määrät samanlaisia veneitä kuin Suomessa ja Pohjoismaissa. Useat telakat Pietarissa, Suomessa ja Virossa rakensivat kilpaveneitä ja matkaveneitä pietarilaisille.
Neuvostoliitossa ei yksityisillä henkilöillä voinut olla veneitä. Virolaiset eivät saaneet edes uida Suomenlahdessa.
Kesällä 2009 ilmaantui Ruotsiin ensimmäiseen Trosan regattaan kolme vanhaa venettä, joiden olemassaolosta ei aikaisemmin ollut laajemmin tietoa. Yksi oli Turun veneveistämön 1910 valmistama Mirame, 8 m Universal Rule vene, joka oli entisöity Pietarissa 2000-luvulla. Sittemmin Mirame on liikkunut Itämeren alueella, käynyt mm Helsingissä muutamia kertoja. Toinen oli saaristoristeilijä Malva vuodelta 1936 ja kolmas meriristeilijä Condor vuodelta 1935.
Voisiko Venäjällä olla useampia tällaisia vanhoja veneitä ? Baltian maista sellaisia ei ole tullut esiin. Viron merimuseolla on yksi hai-vene, jonka entisöintiä on suunniteltu. Saarenmaalla lahoaa eräs 1930-luvun hienoista Abeking & Rasmussenin aluksista Vanemuine, joka alkuperin oli Julius Springerille rakennettu Albatross V. Pietarilaisen A. Kiselevin suunnittelemia L6 kilpaveneitä on Virossa ainakin kaksi kappaletta, mutta ne on rakennettu 1970-luvulla. Toinen entisöitiin äskettäin täydellisesti.
Pietarissa on 2000-luvulla rakennettu Tore Holmin vanhojen piirustusten mukaan ainakin kaksi 8 mR venettä, Birgit (SWE-44) ja Astra (RUS-4). Replikoita erilaisista laivoista on tehty Pietarissa ja Petroskoissa.
Mutta takaisin alkuperäisiin kysymykseen – mitä ovat nämä Pietarin klassikkoregattaan ilmoittautuneet veneet ? Sodan jälkeen vietiin Saksasta Neuvostoliittoon ja Englantiin, ehkä muihinkin maihin, moni isoja veneitä, joista osa on säilynyt. Freundeskreis Klassische Yachten (www.fky.org) ystävällisesti auttoi eräiden veneiden alkuperän selvittämisessä, kiitokset mm herroille Kaspar Stubenrauch, Jan Huerkamp ja Max Garschhammer. L6 vene Nikan kapteemi Vadim Manukhin on selvittänyt myös näiden veneiden alkuperää.
Taulukossa on Venäjältä löytyvien veneiden nykyinen nimi ja alkuperä, mutta kaikkia yksityiskohtia ei vielä ole selvitetty. A & R tarkoittaa Abeking & Rasmussenin veistämöä.
The Sankt Petersburg Classic Festival for classic yachts was organized on 14 – 19 August this year. The list of Sankt Petersburg boats participating the festival was interesting – what are the boats Mirame, Nayada, Zvezda, Neva, Malva, Khortiza, Pilgrim, Valkyria ?
It’s well known that during the Soviet time, private persons couldn’t keep leisure boats. However, sailing and sports clubs had training boats as well as off-shore vessels for regattas. Before the revolution Sankt Petersburg was a prominent sailing center with several yacht clubs and boat yards. Finnish and Estonian boat yards sold many high class yachts to Sankt Petersburg sailors at that time. A general belief was that hardly any of the boats which were built at the beginning of 1900’s anymore existed in Russian Federation.
Therefore everybody was surprised when three classic yachts participated the first classic regatta in Trosa, Sweden, in 2009. Mirame appeared to be an Universal Rule 8 m yacht built by Åbo båtvarv 1910 and fully repaired. Another boat, Malva, was originally a 55 m2 or 75 m2 skerrycruiser built in 1936. The third was Condor, yawl by Max Oertz 1935.
After the World War II several large yachts and motor vessels were transmitted to Soviet Union, England and perhaps other allied countries, too. How many of these boats still exist ? One example is Albatross V, 18 m yacht built in 1936 for Julius Springer, which was given to Estonian yacht club after the war. Now she is in very bad condition and just waiting for final collapse.
Back to the original question – what are these boats listed as participants in the Sankt Petersburg festival ? By the help of German Freundeskreis Klassische Yachten (www.fky.org) some information was found – thank’s to Herren Kaspar Stubenrauch, Jan Huerkamp and Max Garschhammer ! Also Mr Vadim Manukhin, the captain of L6 yacht Nika has helped in clarifying the origin of boats.
______________________________________________________________________________
Nykyinen nimi Present name | Alkuper. nimi Original name | Luokka Class | LOA | Veistämö Constructor | Rak. vuosi Constr. year | Huomautus Comments |
_______________________________________________________________________________________ | ||||||
Zvezda | Stella | Ketch | 16,80 | A & R | 1934 | Participated in Tall Ship’s Races |
Neva | Ibis X 14 | 100 m2 Seefartkreuzer |
| A & R | 1936 |
|
Malva | Milovar X12 | Seefartkreuzer | 15,50 | A & R | 1938 | Participated Trosa regatta 2009 |
Condor | ? | Yawl |
| Max Oertz | 1935 | Participated Trosa regatta 2009 |
Mirame | Mirame | Universal Rule 8 m |
| Åbo båtvarv, Finland | 1910 | Totally renewed, sails actively |
Hortitsa | Hortitsa | Off-shore yacht |
| Leningrad Shipbuilding Institute | 1959 | Steel yacht |
Nayada, Pilgrim, Valkyria still unclarified |
|
|
|
|
|
|
_______________________________________________________________________
Varmistamattomien tietojen mukaan Venäjällä (tai jossain Baltian maassa) pitäisi olla ainakin alla mainittu alus, jotka siirrettiin Neuvostoliittoon sodan loputtua.
Unconfirmed and unverified information suggest that in addition to the boats mentioned above, following vessel may still exist in Russia or in some of the Baltic states.
_______________________________________________________________________