Vanhoja kuvia Old photos and postcards
Vuosien mittaan on kokoelmiin kertynyt joitain vanhoja valokuvia ja postikortteja veneistä. Niitä löytyi aikaisemmin antikvariaateista ja korttien myyjiltä, mutta ei enää. Helsinki-, laiva- ja meriaiheisia kuvia näkee harvoin.
1990-luvulla kirjoitin Frisk Bris-lehteen jutun vanhoista veneistä ja niiden kuvista. Espoosta otti yhteyttä Erik Hammarström, ja pyysi minua katsomaan isänsä vanhoja lasinegatiivejä. Tapasin hänet muutamia kertoja ja kävin läpi kuvat. Ne olivat 6 x 9 cm lasinegatiivejä, joukossa jonkin verran kuvia veneistä. Hammarströmin perhe oli omistanut Ariel-nimisen veneen, joka on vieläkin olemassa. Ariel on August Westinin piirtämä ja rakennettu 1907 Turun veneveistämöllä. Arielin uudempia kuvia on näiden sivujen Vanhojen veneiden osassa. Koska hänellä ei ollut paperikuvia, ainoastaan negatiivejä, tein muutamista veneaiheista kuvat sekä hänelle että itselleni. Jäljempänä näiden kuvien haltijaksi on merkitty EH.
Sattumalta sain muutamia postikortteja, joissa on kuvattu saksalaisia suuria jahteja 1900-luvun alusta. Korteissa on alusten nimet, onneksi, sillä muuten niiden tunnistaminen tuskin olisi onnistunut. Sellaiset nimet kuin Meteor, Germania, Iduna, Navahoe ja Hamburg vievät aikaan ennen ensimmäistä maailmansotaa. Kuningatar Victoria oli keisari Vilhelm II:n isoäiti ja ehkä sieltä Vilhelm sai innoituksen purjehdukseen. Euroopan kuningashuoneiden välillä oli kilpailua monilla aloilla; Saksan ja Englannin välillä se aluksi rajoittui purjehduskilpailuihin, myöhemmin se laajeni kilpailuun maailmanherruudesta.
Kuvien veneet lyhyesti. Keisari Vilhelm II:lla oli viisi Meteor nimistä alusta. Kolme ensimmäistä ostettiin USA:sta ja Englannista. Kaksi viimeistä oli Max Oertz'in suunnittelemia ja Krupp-yhtiön valmistamia.
Germania-nimiset olivat Krupp-perheen omia aluksia. Ensimmäisen Germanian piirsi Oertz ja se valmistui 1908. Germania oli myös ensimmäinen saksalainen korkaluokkainen ja kilpailukykyinen alus jolla saattoi osallistua kansainvälisiin regattoihin. Ensimmäinen Germania takavarikoitiin Englannissa maailmansodan sytyttyä. Se purjehti vuoteen 1930 saakka USA:ssa Exen ja Half Moon nimisenä.
Hamburg oli entinen Rainbow, G.L.Watsonin suunnittelema America's Cup-vene vuodelta 1897.
Iduna oli alunperin Yampa, A. Cary Smith' in suunnittelema ja Englannissa rakennettu 1887 (?). Maailmansodan jälkeen vene palasi Englantiin ja nimettiin uudelleen Yampa'ksi. Iduna oli keisarinnan jahti, jolla hän osallistui kilpailuihin.
Cicely oli William Fifen suunnittelema ja rakentama vuonna 1902. Se siirtyi heti valmistumisen jälkeen Saksaan.
Clara rakennettiin 1899 Englannissa saksalaiselle tilaajalle. Suunnittelija oli J. M. Sopher.
Meteor I, ex Thistle. Vilhelm II osti aluksen 1891 ja kilpaili sillä Cowes'in regatoissa Englannin kuninkaan Britannia' vastaan, mutta ei voittanut tätä. Siirrettiin 1895 Saksan laivastolle koulualukseksi.
Meteor II rakennettiin 1896 D & W. Hendersonin telakalla Vilhelm II:lle. Sunnittelijana oli G.L.Watson.
Meteor III tehtiin 1902 Townsend & Downeyn telakalla. Suunnittelija A. Cary Smith. Vene purjehti pitkään sodan jälkeen Nordstern ja Aldebaran nimisenä.
Meteor IV, sodan jälkeen Ailee, tehtiin Krupp'in telakalla, suunnittelija Max Oertz
Meteor V, Max Oertz'in suunnittelema ja Krupp'in Germania Werft'in rakentama 1914. Oli myöhemmin Egyptin kuningas Farukin omistuksessa Feid el Bihar-nimisenä.
Navahoe oli Herreshoff'in suunnittelemia ja rakentamia veneitä. Myytiin 1905 (?) Saksaan.
Kuvat ovat peräisin luultavasti Kielin regatasta aikaisintaan 1908, sillä Germania valmistui sinä vuonna. Kuvat on ottanut saksalainen kuvaaja. Ne luultavasti eivät ole Cowes'in kilpailuista, sillä mukana ei ole yhtään englantilaista venettä. Kuvat kuuluvat kahteen eri sarjaan numeroiden perusteella, joten ne voivat olla kahdelta eri vuodelta.
The images in the German postcards seem to be taken by the same photographer, except one titled as Die neue Kaiseryacht Meteor. If the yachts in pictures sail in the Kiel or Cowes regatta, the earliest year is 1908, because Germania was launched at that year. The postcard series was probably made for German markets because they do not include any English boats.
Mr Iain McAllister indicated some time ago that the yacht ORION, in one picture, is not Orion but COMET, ex METEOR I, ex THISTLE.
ORION was actually ex METEOR II.
Please, visit Iain's webpages and FB - absolutely worth of following the world of classic yachting
___________________________________________________
POSTIKORTTEJA TUKHOLMAN OLYMPIAPURJEHDUKSISTA 1912
POSTCARDS OF STOCKHOLM'S OLYMPIC SAILINGS 1912
_________________________________________________________________________________
KAKSI VANHAA VALOKUVAA - TWO OLD PHOTOS
Sattumalta löysin kaksi vanhaa kuvaa, toisen purjeveneestä, toisen moottoriveneestä. Kummassakaan ei ole mitään tietoja, ei veneestä eikä ajankohdasta eikä paikasta. Purjevene voi olla lipun sävyistä päätellen ruotsalainen tai tanskalainen. Kuva voisi olla 1920-luvulta, sillä veneellä ei ole kahvelirikiä. Kaupunkia ei ole tunnistettu.
Moottorivene voi olla 1910-1920-luvulta, moottoriveneiden alkuajoilta joka tapauksessa.
I found two old photographs, a sailing boat and a motorboat. The images have no information. The sailboat could be Swedish or Danish, because the flag has dark base (blue or red) and light cross. Picture might have been shot on 1920's because she doesn' t have gaff rig. The town hasn't been identified.
The picture of motorboat probably dates back to 1910' s or 1920' latest.