Vanhoja kuvia Old photos and postcards

Vuosien mittaan on kokoelmiin kertynyt joitain vanhoja valokuvia ja postikortteja veneistä. Niitä löytyi aikaisemmin antikvariaateista ja korttien myyjiltä, mutta ei enää. Helsinki-, laiva- ja meriaiheisia kuvia näkee harvoin.

1990-luvulla kirjoitin Frisk Bris-lehteen jutun vanhoista veneistä ja niiden kuvista. Espoosta otti yhteyttä Erik Hammarström, ja pyysi minua katsomaan isänsä vanhoja lasinegatiivejä. Tapasin hänet muutamia kertoja ja kävin läpi kuvat. Ne olivat 6 x 9 cm lasinegatiivejä, joukossa jonkin verran kuvia veneistä. Hammarströmin perhe oli omistanut Ariel-nimisen veneen, joka on vieläkin olemassa. Ariel on August Westinin piirtämä ja rakennettu 1907 Turun veneveistämöllä. Arielin uudempia kuvia on näiden sivujen Vanhojen veneiden osassa. Koska hänellä ei ollut paperikuvia, ainoastaan negatiivejä, tein muutamista veneaiheista kuvat sekä hänelle että itselleni. Jäljempänä näiden kuvien haltijaksi on merkitty EH.

I have some old photographs and postcards, which are presented below. Earlier, if you had a little bit of luck, it was possible to find those at second-hand bookshops and postcard dealers, but today even great luck doesnt help.
At the 1990´s the magazine Frisk Bris published my article about the still existing old boats and pictures. Some days later Mr Erik Hammarström told that he has old negatives of boats, taken mostly by his father. I met him couple of times and looked the pictures. He had lot of 6 x 9 cm glassplate negatives, of which some were taken of boats and at sea. The Hammarström family owned the boat by name Ariel, which still exists. Ariel is designed by August Westin, and built by his own yard Åbo båtvarv 1907. Some new pictures of Ariel can be seen under the headline The Oldest Boats on these pages. Because he had only negatives, I made paper prints of some selected negatives for him and for myself. Below, these pictures are marked by EH.

Sattumalta sain muutamia postikortteja, joissa on kuvattu saksalaisia suuria jahteja 1900-luvun alusta. Korteissa on alusten nimet, onneksi, sillä muuten niiden tunnistaminen tuskin olisi onnistunut. Sellaiset nimet kuin Meteor, Germania, Iduna, Navahoe ja Hamburg vievät aikaan ennen ensimmäistä maailmansotaa. Kuningatar Victoria oli keisari Vilhelm II:n isoäiti ja ehkä sieltä Vilhelm sai innoituksen purjehdukseen. Euroopan kuningashuoneiden välillä oli kilpailua monilla aloilla; Saksan ja Englannin välillä se aluksi rajoittui purjehduskilpailuihin, myöhemmin se laajeni kilpailuun maailmanherruudesta.

Kuvien veneet lyhyesti. Keisari Vilhelm II:lla oli viisi Meteor nimistä alusta. Kolme ensimmäistä ostettiin USA:sta ja Englannista. Kaksi viimeistä oli Max Oertz'in suunnittelemia ja Krupp-yhtiön valmistamia.

Germania-nimiset olivat Krupp-perheen omia aluksia. Ensimmäisen Germanian piirsi Oertz ja se valmistui 1908. Germania oli myös ensimmäinen saksalainen korkaluokkainen ja kilpailukykyinen alus jolla saattoi osallistua kansainvälisiin regattoihin. Ensimmäinen Germania takavarikoitiin Englannissa maailmansodan sytyttyä. Se purjehti vuoteen 1930 saakka USA:ssa Exen ja Half Moon nimisenä.

Hamburg oli entinen Rainbow, G.L.Watsonin suunnittelema America's Cup-vene vuodelta 1897. 

Iduna oli alunperin Yampa, A. Cary Smith' in suunnittelema ja Englannissa rakennettu 1887 (?). Maailmansodan jälkeen vene palasi Englantiin ja nimettiin uudelleen Yampa'ksi. Iduna oli keisarinnan jahti, jolla hän osallistui kilpailuihin.

Cicely oli William Fifen suunnittelema ja rakentama vuonna 1902. Se siirtyi heti valmistumisen jälkeen Saksaan.

Clara rakennettiin 1899 Englannissa saksalaiselle tilaajalle. Suunnittelija oli J. M. Sopher.

Meteor I, ex Thistle. Vilhelm II osti aluksen 1891 ja kilpaili sillä Cowes'in regatoissa Englannin kuninkaan Britannia' vastaan, mutta ei voittanut tätä. Siirrettiin 1895 Saksan laivastolle koulualukseksi.

Meteor II rakennettiin 1896 D & W. Hendersonin telakalla Vilhelm II:lle. Sunnittelijana oli G.L.Watson.

Meteor III tehtiin 1902 Townsend & Downeyn telakalla. Suunnittelija A. Cary Smith. Vene purjehti pitkään sodan jälkeen Nordstern ja Aldebaran nimisenä.

Meteor IV, sodan jälkeen Ailee,  tehtiin Krupp'in telakalla, suunnittelija Max Oertz

Meteor V, Max Oertz'in suunnittelema ja Krupp'in Germania Werft'in rakentama 1914. Oli myöhemmin Egyptin kuningas Farukin omistuksessa Feid el Bihar-nimisenä.

Navahoe oli Herreshoff'in suunnittelemia ja rakentamia veneitä. Myytiin 1905 (?) Saksaan.

 

Kuvat ovat peräisin luultavasti  Kielin regatasta aikaisintaan 1908, sillä Germania valmistui sinä vuonna. Kuvat on ottanut saksalainen kuvaaja. Ne luultavasti eivät ole Cowes'in kilpailuista, sillä mukana ei ole yhtään englantilaista venettä. Kuvat kuuluvat kahteen eri sarjaan numeroiden perusteella, joten ne voivat olla kahdelta eri vuodelta.

 

The images in the German postcards seem to be taken by the same photographer, except one titled as Die neue Kaiseryacht Meteor. If the yachts in pictures sail in the Kiel or Cowes regatta, the earliest year is 1908, because Germania was launched at that year. The postcard series was probably made for German markets because they do not include any English boats.

Mr Iain McAllister indicated some time ago that the yacht ORION, in one picture, is not Orion but COMET, ex METEOR I, ex THISTLE. 

ORION was actually ex METEOR II.

Please, visit Iain's webpages and FB - absolutely worth of following the world of classic yachting

www.iainmcallister.com

 

___________________________________________________

POSTIKORTTEJA TUKHOLMAN OLYMPIAPURJEHDUKSISTA 1912

POSTCARDS OF STOCKHOLM'S OLYMPIC SAILINGS 1912

SAKSALAISIA  PURJEALUKSIA 1900-LUVUN ALUSTA

GERMAN EARLY YACHTS, BEGINNING OF 1900's 

 

UUSIA VANHOJA POSTIKORTTEJA   -   SOME NEW OLD POSTCARDS FOUND

_________________________________________________________________________________

KAKSI VANHAA VALOKUVAA  -  TWO OLD PHOTOS

Sattumalta löysin kaksi vanhaa kuvaa, toisen purjeveneestä, toisen moottoriveneestä. Kummassakaan ei ole mitään tietoja, ei veneestä eikä ajankohdasta eikä paikasta. Purjevene voi olla lipun sävyistä päätellen ruotsalainen tai tanskalainen. Kuva voisi olla  1920-luvulta, sillä veneellä ei ole kahvelirikiä. Kaupunkia ei ole tunnistettu.

Moottorivene voi olla 1910-1920-luvulta, moottoriveneiden alkuajoilta joka tapauksessa. 

I found two old photographs, a sailing boat and a motorboat. The images have no information. The sailboat could be Swedish or Danish, because the flag has dark base (blue or red) and light cross. Picture might have been shot on 1920's because she doesn' t have gaff rig. The town hasn't been identified.

The picture of motorboat probably dates back to 1910' s or 1920' latest.

KUVIA HELSINGISTÄ JA NJK:N KLUBITALOSTA

HELSINKI  AND CLUB HOUSE OF NYLÄNDSKA JAKTKLUBBEN (NJK)

Klubirakennus, joka siirrettiin 1885 Mössenholm-saarelta Blekholmille. Uusi Gustaf Estlanderin piirtämä talo valmistui kesällä 1900. The old building was transferred 1885 to the Blekholm-island. The new building, designed by Gustaf Estlander, was built in 1900.Uusi klubirakennus.
The new clubhouseUusi rakennus veneistä päätellen ennen 1920-lukua. NJK:n nimi on kirjoitettu väärin.
The new house appr before 1920' s. The name of NJK is written wrong !Klubitalo 2002 kahdeksikkojen MM-regatan aikaan.
The clubhouse in 2002, at the time of eight-metres World Championship regattaNJK:n saaren eteläpuolella olevalla Klippanille (oikea nimi Södra Blekholmen) rakennettiin tämä talo jo 1898.
This house was built on island south of NJK harbour already 1898. It's now a popular summer restaurant.
Vielä yksi kortti Eteläsatamasta ja NJK:n klubitalostaNäkymä Eteläsatamasta Kaivopuistoa kohti. NJK:n paviljonki jää vasemmalle kuvan ulkopuolelle.
View of Helsinki South harbour, towards Brunnsparken. NJK's clubhouse is on left, outside the picture.Helsingin kauppatori jää vasemmalle taakse. Etuvasemmalla näkyy Päävartio ja suoraan edessä Uspenskin katedraali sekä Norrmenin talo, joka purettiin Enso-Gutzeitin pääkonttorin tieltä. Korti on päivätty 27.5.1910
Helsinki South harbour, view towards Uspenski cathedral and house of Norrmen, which was demolished because the papercompany Stora-Enso wanted their headquarter built on the very same place. The postcard is dated on 27th May 1910Helsingin kauppatorin kalastajaveneitä. Taustalla keskellä on Kaupungintalo ja oikealla Kleinehin hotelli. Parissa veneessä on Suomen lippu. Kortti on leimattu 27.6.1920.
The boats are selling fish at Helsinki market place. The postcard is stamped on 27th June 1920.Uudenmaan Pursiseura
Uudenmaan Pursiklubi 1906Näköala TähtitorninmäeltäNäköala EteläsatamastaNJK hamn, photo Volker von BoninSödra hamnen 1905
Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.
1910 järjesti Pietarin keisarillinen jokipursiseura 50 vuotiskilpailut Kronstadtissa. Kuvassa on kaksi HSS:n venettä, amer 6m Ellida (73) ja amer 5m Ulk (6). Kuvassa on leima: S.L.Suroff, Lager Photograhische Artikel, St. Petersburg Newsky Prospect. No 13
St Petersburg Sail Yacht Club celebrated 1910 club´s 50-years history by organizing regatta near Kronstadt. This picture shows two Finnish boats participating that regatta. Universal Rule 6m Ellida on right (white boat 73 in sail) and Universal Rule 5m Ulk in front (6 in sail). Picture has label: S.L. Suroff, Lager Photographische Artikel, St Petersburg Newsky Prospect. No 13

Postikortteja Postcards

Ariadne
Dione
Doris
Eesti Suvituskoht Kuressaar Laht
Summer place at Kuressaar bay, Saaremaa, Estonia
8 mR C 12 Virosta
Englantilaisen kutterin mallinen, ei päiväystä
Looks like English cutter, no date indicated
Finsk Segelsport
Finsk Segelsport, päiväys/date 9.3.1908
Helsingfors skärgård, päiväys/date 20.5.1902
Hevossalmi Hästnässund
Abendstimmung auf der Duna
Iltatunnelma Daugavalla, Rigassa
Evening atmosphere at Duna, Riga, Latvia

Kilpailun lähtö
Start of regatta
Ei tunnistettuja 4.8.1906
Unidentified
La Parole 18.8.1915
Moottorivene/motorboat Lokki
Kilpailu Regatta
P.H. kortti/card 6.11.1913
P.H. kortti/card

6 mR L-3
Tunnistamaton Unidentified 21.11.1906
Purjehdus Matkalla
Togo, Gustaf Estlander, rak/nuilt Mälarvarvet SWE
Trilby, Loreley ja Sanpriel, 14.10.1906
Treman
Tunnistamaton Unidentified
Walan II
Willy-Nilly