Vanhimpien veneiden kuvat Pictures of the oldest boats
Espanita, ex Carmen, Tukholman näyttelyssä 1896. Veneen suunnitteli August Westin ja Turun veneveistämö rakensi sen nimenomaan näyttelyä varten. Carmen myytiin Ruotsiin ja on ollut pitkään Ellen Ridderstolpen omistuksessa. Kuva: ER
Espanita, ex Carmen, was built by Åbo båtvarv and presented at Stockholm fair in 1896. The yacht was sold after the exhibition, and has stayed in Sweden. Owner is Ellen Ridderstolpe. Foto: ER
Kahdeksikko Skum on ilmeisesti Turun veneveistämön valmistama vuodelta 1908. Skum siirtyi kieltolain aikana Viroon ja salakuljetti pirtua ainakin Ruotsiin. 1931 vene jäi kiinni Ruotsissa ja takavarakoitiin. Skum on edelleen purjehduskunnossa Ruotsissa.
Skum was very probably built by Åbo båtvarf in 1908 as a 8 mR class yacht. She was used in smuggling spirits from Estonia to Sweden during the prohibition period but captured by the customs in 1931. She was sold and sails still in Sweden.
Eräs vanhimmista moottoriveneistä on Andree & Rosenqvistin eli Andros Oy:n 1911 rakentama Androsina.
Androsinan kotisatama on Loviisan Laivasillan satama. Vene uudistettiin täydellisesti 100-vuotisjuhliin 2011. Androsina on todella harvinainen helmi, sillä Andros-tehtaiden valmistamia veneitä ei ole kovin montaa jäljellä.
One of the oldest motorboats in the country is Androsina, constructed by Andree & Rosenqvist (Oy Andros Ab) in 1911. The boat is in good condition, renovated for her 100-years celebrations. The home port is in the town Lovisa, Gulf of Finland.
There are not very many Andros-boats left anymore, so this Androsina is really a jewel !