Wileniuksen Telakalla Porvoossa toukokuun alussa

______________________________________________________

Wileniuksen Telakalla Porvoossa toukokuun alussa

 

Wileniuksen telakan kohtalo on ollut vaakalaudalla vuosikausia. Toistaiseksi telakka on voinut jatkaa, mutta epätietoisuus tulevasta hankaloittaa toimintaa. Palaamme tähän myöhemmin.

Toukokuun alussa telakan kahdessa vajassa on yli 20 venettä talvisäilytyksessä ja uudistettavana. Telakalla työskentelee kaksi ammattiveistäjää, joista Peter Lindström näytti telakkaa. Tässä muutamia havaintoja mielenkiintoisista veneistä.

Hallissa oli kaksi kuutosta, Wire FIN-43 ja Merenneito FIN-22. Wiren kylki on hiottu ja odottaa lakkausta. Merenneito on saanut uuden lakkapinnan.

Neptun on talvehtinut useita vuosia telakalla ja oli siellä nyt. Veneen suunnitteli  Harry Heikel "amerikkalaiseksi" 6 metrin luokkaan ja sen rakensi Arthur Magnus Pettersson Liuskasaarella Helsingissä 1912. Neptun osallistuu ahkerasti kilpailuihin.

Hallissa oli toinenkin "amerikkalainen" vene, Renate, joka omistajan tietojen mukaan on kuutonen. Veneen alkuperää on yritetty selvittää ja varmistaa, mutta tietty epävarmuus siinä edelleen on. Renaten moottoriratkaisu on  erikoinen: vetolaite potkureineen tulee rungon läpi peräsimen takana  niin kuin lasikuituveneissä. Puuveneissä ratkaisu on harvinainen.

Mielenkiintoista oli nähdä hallissa Relanderkryssare Amalia Charlotte. Pirkka Leinon ja Jarmo Saarisen Turun Veneveistämöstä kirjoittaman kirjan mukaan näitä veneitä rakennettiin välirauhan aikana yhteensä viisi kappaletta. Vene on 8,30 metrin pituinen ja sen suunnitteli Bertel Relander. Päältä katsottuna vene on hyvässä kunnossa.

Viking-vene Aviva FIN-3 on telakalla kunnnostettuna ja näyttää todella hyvältä. Viking-vene oli yhteispohjoismainen hanke, ja sitä on rakennettu kaikissa Pohjoismaissa. Veneen sunnitteli Bjarne Aas. Meillä on tätä tyyppiä vielä muutamia, joista Vialax, Blåtunga ja Aviva ovat usein osallistuneet mm VIaporin Tuoppiin.

Kosteri Else-Maj on telakan vakiotalvehtija. Else-Maj on Folke Holmin piirtämä ja veneen rakensivat Friman ja Karling Tolkkisten telakalla 1934. Else-Maj'n purjenumero on MK 78.

Toinen kosteri hallissa oli Zorina, Arvid Laurinin piirtämä.

Erillisessä suojassa on jonkin aikaa ollut kunnostettavana Utö-risteilijä Kardemumma FIN-1.

Toisessa hallissa oli kaksi lähes identtistä katettua moottorivenettä, joiden rakentamispaikan voisi helposti sijoittaa Pellinkiin. Pari kansanvettä hallissa oli myös ja yksi tyypillinen 1950- tai 1960-luvun "passbåt" tuulilasivene.

Mielenkiintoinen havainto oli  uusi Catboat Doris. Vene on tehty purjehdustapahtumaan, jonka Saimaan Purret ry järjesti heinäkuussa 2013. Kirjailija Juhani Aho purjehti 1893 vastaavalla Catboatilla Lappeenrannasta Iisalmeen, ja tämän muistoksi rakennettiin Doris, joka purjehti samaa reittiä. Veneen veisti Esko Mattsson.  Catboat-on alun perin USA:n itärannikon traditionaalinen tyyppi, mutta Nathanael Herreshoff  kehitteli mallia ja sitä pidetään yleensä hänen luomuksenaan. Suomessa on näitä veneitä vain muutamia.

Rannan laitureissa oli Tiedemann-moottorivene, joka ilmeisesti on myynnissä ollut Marimba, mutta tämä pitää tarkistaa. Iso-Scylla oli myös vesillä. Kumpikaan näistä veneistä ei ole ollut Wileniuksen telakalla.