Venetelakka Lindgren Ourit-saarilla

Venetelakka Lindgren Ouritsaarella Hietaniemen edustalla on ainoa niistä monista venetelakoista, joita oli Hietaniemen ja Lapinlahden saarilla vielä 1960-luvun alussa. Lauttasaaren uusi silta rajoitti purjeveneiden kulkua ja Stora Bässen-saarella toiminut HSK joutui etsimään uuden sataman Lauttasaaresta. Hanasaaren voimalan rakentaminen ja lopulta Länsiväylä hävittivät alleen useimmat saaret. Siellä ovat asfaltin alla Stora Bässen, Lilla Bässen, Märrholm, Skällarna, Busholm, Uttergrund, Ärtholmen ja muut. Nimet elävät alueella, vaikkei saaria enää olekaan.Ourit ovat sivumalla ja siksi ne ovat säästyneet, kuten Lindgrenin telakkakin.

The Lindgren Boatyard on small islands at Lapviken is the only one still existing of those numerous docks, which untill 1960´s were active in that region. The city expanded to westwards, and islands were covered by asphalt and highway. The Lindgren Boatyard has long traditions and the place is favoured by wooden boat owners.

8 mR Naja ja Edit Hernesaaressa Wärtsilän hallissa 1992
Kansanveneen siirto hallista 1997
Annina 1994


8 mR Najan korjaus 1995 - 1996
Najan omistaja Tuomas Ruokolainen vasemmalla, keskellä Mika Louhivaara joka uudisti Najan, ja oikealla veneen aikaisempi omistaja Matti Rajala. Kuva 1996.
Mika Louhivaara

 

1994
Telakan nosturi 1994
1994
Raine Lindgren 1997
Raine Lindgren 1994
Naja korjauksen päätyttyä vesillä 1996
1994

 

Ö 8m Henrietta 2005
Sk 55 m Gun vuonna 2005
8 mR Windy keväällä 2010
Kaksi S & S venettä hallissa, vasemmalla Eino Antinojan tekemä Kuohuneiti ja oikealla Nautor Oy:n ensimmäinen Swan Catharina II
Catharina II, Swan 36 rak. 1967. Kuva vuodelta 2010
C-vene Carola L-6 telakalla 1994
Norjassa 1929 rakennettu Sonett, joka hävitettiin 1995. Kuva on vuodelta 1993
Ilderim matkalla veteen 2005

 

Naja - vanhin kahdeksikoista valmistui 1921
The oldest of Finnish eight meter´s was built 1921

Venetelakka Lindgren Helsingissä. Vasemmalla S&S vene Kuohuneiti, Eino Antinojan rakentama 1961. Veneen nostoköli on yläasennossa. Oikealla puinen Swan 36 Catharina II vuodelta 1967, ensimmäinen Nautorin rakentama Swan-vene.
On the left, Kuohuneiti, designed by S&S and constructed by Eino Antinoja 1961. The keel is in upper position. On the right the first Swan boat Catharina II, built by Nautor 1967. Catharina II is Swan 36, and the only one built of wood.

 

Kahdeksikko Windyn täydellinen remontti
Windy (8 mR) complete renovation
Mika Louhivaara Windyä uusimassa
Mika Louhivaara working with Windy

 

KUVIA LINDGRENIN TELAKALTA 2.6.2013 

IMAGES AT LINDGREN BOAT YARD 2.6.2013

Purjevene AURA siirrettiin kesäkuun 2 päivänä hallista veteen. AURA on Jarl Lindblomin piirtämä ja veneen rakensi Ludwig Wilenius Porvossa 1963.

Sailyacht AURA was launched on 2nd June. AURA was designed by Jarl Lindblom and built in 1963 by Ludwig Wilenius

Kahdeksikko VÅGSPEL'in korjaus on valmis. Kylkiviiva saa vielä kultauksen - tekijöinä konservaattorit Kaisa Kannus ja Anna Lehikoinen (www.konservointikilta.fi).

Eight metre FIN-6 VÅGSPEL is ready to be launched. Gilding of the board line was done by professional restorers Kaisa Kannus and Anna Lehikoinen (see www.konservointikilta.fi)