ULF JA PETER GRANSTRÖMIN VEISTÄMÖT
********************************************************************
ULF JA PETER GRANSTRÖMIN VEISTÄMÖT
Ulf ja Peter Granström - isä ja poika - tunnetaan erityisesti klassikkoveneiden rakentajina ja ylläpitäjinä. Granströmin suku on ties miten kauan asunut Tammisaaren saaristossa, ja veneiden rakentaminen on tarjonnut elannon sukupolvien ajan.
Granströmit asuivat Hermansön saarella Tammisaaren eteläpuolella ja sinne Peterin isoisän isä Johan Gustav perusti veneveistämön vuonna 1917. Hänen poikansa John jatkoi isän ammattia ja niin teki seuraavan sukupolven Ulf myöskin. Uffen poika Peter on jo neljättä perättäistä veistäjäsukupolvea.
Granströmien talo ja telakka sijaitsivat Hermansön pohjoisrannalla lahden pohjukassa. Johan Gustav ja John rakensivat kalastajaveneitä ja erilaisia käyttöveneitä sekä perämoottoriveneitä saariston asukkaille 1920- ja 1930-luvuilla. Perhe muutti Helsinkiin ennen talvisotaa. Hermansö kuului Hangon nk vuokra-alueeseen ja kun se vallattiin takaisin 1941, maisemat olivat kamalat: koko Hermansö oli palanut. Granströmien rakennuksista oli vain kivijalat jäljellä.
Ulf "Uffe" Granström oli kasvanut veneiden parissa ja tuntui luonnolliselta jatkaa sillä alalla Helsingissä. Uffe aloitti juhannuksena 1947 työt Edvard ja Edvin Degermanin telakalla Lauttasaaressa Nahkahousut saarella. Hänen isänsä John oli myös Degermaneilla veneenveistäjänä. Telva Oy osti samana vuonna 1947 puolet Degermanien veistämöstä ja vuonna 1956 se siirtyi kokonaan Telvalle. Saarella rakennettiin paljon moottoriveneitä, jopa sarjatuotantona vientiin.
Ulf Granström oli Telva Oy:n töissä vuoteen 1960, jolloin hän perusti Hankoon oman veistämön. Hän osti Hankoniemen länsirannalta hallit - yksi rakennuksista oli veden päälle betonitolpille rakennettu teurastamo, josta oli suora yhteys mereen.
Ulf Granström on arvioinut, että hän osallistui Lauttasaaressa noin neljänkymmenen veneen rakentamiseen ja Hangossa hänen veistämönsä valmisti kuusikymmentä venettä, siis noin 100 yhteensä. Hän suunnitteli suurimman osan Hangossa tehdyistä moottoriveneistä itse. Niissä oli perämoottoriveneitä, kalastajaveneitä ja isoja matkaveneitä. Muutamia suuremmista veneistä on vesillä edelleen, esimerkiksi Elektra, joka on komea mahonkinen matkavene.
Peter Granströmillä on tallella puolimalleja isänsä piirtämistä ja rakentamista moottoriveneistä. Kahdessa "fiskarissa" on samantapainen tasainen pohja kuin nopeissa pellinkiläisissä, ja myös Runar Stenlundin veneissä. Keksivätkö he nopeuden ratkaisun itsenäisesti vai oppivatko he toistensa veneistä - mene ja tiedä.
Telakka oli Suomen oloissa keskisuuri: töissä oli keskimäärin kahdeksan miestä ja kiireisinä aikoina tilapäistä työvoimaa lisäksi. Uffella oli metallialan koulutus ja telakalla oli oma moottoriverstas, ja kaikki metallityöt tehtiin itse.
Viimeinen uusi vene valmistui telakalla vuonna 1974, ja sen jälkeen Granströmin telakka keskittyi purje- ja moottoriveneiden korjauksiin ja kunnostuksiin. Monet isot purjeveneet on korjattu Granströmin Hangon telakalla, esimerkiksi kahdeksikot Vågspel, Wanda ja Silja, ja myös ketsi Vanora ja Eino Antinojan veistämä Lygaia, ja monet muut.
Peter Granström kertoo, että hän kasvoi luontevasti veneiden maailmaan, ja sai 12 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran maalata veneen pohjan. Uusien veneiden veistäminen ei kuitenkaan päättynyt 1970-lukuun, sillä 2000-luvun alussa hankolainen purjehtija Kenneth Varsanpää tilasi Granströmeiltä uuden kuutosluokan purjeveneen. Se rakennettiin Violet-nimisen kuutosen piirustuksilla kopioksi tästä veneestä. Ulf ja Peter saivat veneen valmiiksi kesällä 2006, ja sille annettiin nimeksi Sara af Hangö. Sara osoittautui vähintään yhtä hyväksi purjehtijaksi kuin Violet aikoinaan oli.
Vuonna 2011 Peter perusti oman telakan Tammisaareen ja Ulf jatkoi Hangossa aina kevääseen 2015 saakka. Kesän tullessa hän menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen ja nyt muutaman vuoden mentyä Hangon telakan kohtalo on vielä avoinna. Peter Granströmin telakka on työllistetty: telakoitavia ja korjattavia riittää.
Peter ja Ulf Granström saivat tilauksen uudesta kuutosluokan veneestä: Sara af Hangö valmistui 2006. Vene rakennettiin Violet-nimisen kuutosen piirustusten mukaisesti, ja on siten tämän kuuluisan veneen toisinto.
Molemmista veneistä on kuvaukset Pekka Barckin kirjassa Tre Båtar (Litorale Oy, 2014). Kuvat Saran rakentamisesta ovat Granströmin kokoelmista.