PUUVENEPÄIVÄ PORVOOSSA 2022
******************************************************************
Vanhalla Wileniuksen telakalla Porvoossa joen länsirannalla vietettiin puuvenepäivää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä. Järjestäjien arvion mukaan toistatuhatta puuveneiden ystävää kävi katsomassa veneitä ja kuuntelemassa ohjelmaa. Tapahtuman järjestivät Wileniuksen Telakka ry ja Hamarin Purjehtijat ry Porvoon kaupungin myötävaikutuksella.
Telakka on ollut pitkään uhanalainen: alueelle on suunniteltu ostokeskuksia ja kerrostaloja, mutta nyt näyttää siltä, että Porvoon kaupungin asenne on muuttunut. Porvoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mikaela Nylander korosti tervehdyksessään telakan alueen merkitystä ja piti sitä kulttuurihistoriallisena aarteena, joka otetaan huomioon aluetta kehitettäessä. Hän muistutti, että kaupunki on julistanut avoimen suunnittelukilpailun, jonka ehdotukset tulee jättää Porvoon kaupungille viimeistään perjantaina 16. syyskuuta.
Eräs syy kaupungin asenteiden muuttumiselle on telakan ja alueen ylläpitäjien aktiivisuus ja uskottavuus. Telakkaa pitää ja sen puolesta taistelee Wileniuksen Telakka-yhdistys yhdessä Hamarin Purjehtijat-seuran kanssa, joilla molemmilla on halua ja kykyä edistää aluetta nimenomaan telakan säilyttämiseksi. Puheenjohtaja Nylander mainitsi myös, että alueen suunnitteluun kuuluu myös Porvoon vierassataman kehittäminen, ja se yhdessä telakan kanssa muodostaa ison kokonaisuuden.
***
Laitureissa oli monta Wileniuksen rakentamaa venettä, esimerkiksi kaikki kolme täällä veistettya kahdeksikkoa: Vågspel, Katrina ja Andromeda. Enderleinin matkavene Merike ja Kyntzellin suunnittelema viisvitonen Pohjantähti tehtiin myös tällä veistämöllä.
Vanhin Porvoossa nähdyistä veneistä oli Colin Archerin 1898 Norjassa rakentama luotsikutteri Pitkäpaasi. Marko Kantolan Neptun on samaa ikäluokkaa - valmistui 1912 Liuskasaarella (Skifferholmen) HSS:n telakalla. Neptun on "amerikkalainen" kuutonen. Satavuotta on täyttänyt myös saaristoristeilijä Löjan vuodelta 1919, mutta toinen saaristoristeilijä Gøi, joka oli myös laiturissa, on 10 vuotta nuorempi. Tolkkisten vestämö rakensi vuonna 1934 Folke Holmin piirtämän matkaveneen Else-Maj'n, joka on telakoitu vuosikymmeniä Wileniuksella. Nähtävänä oli myös kaksi Viking-luokan venettä - Vialax ja Blåtunga - jotka on rakennettu Pentti Seppälän veistämöllä Summassa 1947 ja 1948.
Porvoossa oli useita moottoriveneitä, kaikki hyvin hoidettuja. Amadeus on ollut Kotkan puuvenepäivillä ja vene edustaa Kymenlaakson tyyliä - se on Pilhjertan veistämön rakentama Mäntlahdessa. Ainakin yksi pellinkiläinen, Julius Liljebergin vene vuodelta 1967, oli laiturissa. Harvoin tulee eteen ahvenanmaalaisia veneitä, mutta Porvoossa oli yksi - Leonor, jonka Strandvallin veistämö teki pohjoisella Jurmon saarella 1970.
Kuopiolaisen Elwood Oy:n ensimmäinen isompi vene esittäytyi Porvossa. Veneen on tilannut porvoolainen Valtteri Lindholm. Vene saapui Porvooseen juuri Puuvenepäivän aamulla. Lindholm ajoi itse veneen telakan laituriin.
Elwood suunnittelee ja rakentaa puusta sähkömoottorilla kulkevia veneitä. Runko on vaneria, kajuutta ja sisustukset täyttä puuta. Puu kyllästetaan epoksilla, pinta vahvistetaan ohuella lasikuitukerroksella ja maalataan tai lakataan. Onerva E:ksi nimetty vene on tavallaan prototyyppi, Elwoodin ensimmäinen suuri matkavene. Runko on puoliukuvaksi suunniteltu - matkavauhti on kymmenen solmun paikkeilla.
Käynti Porvoossa Wileniuksen telakalla ja Hamarin telakalla - Visiting Wilenius Båtvarv and Hammars Boatyard at the town Borgå
s/y Panthera on omistajien itsensä rakentama vene, joka perustuu uusi-seelantilaisen Hartley 39:n piirustuksiin, mutta on sovitettu omistajien tarpeisiin. Veneen runko on tehty ristiinlaminoimalla ohuita vaneriliuskoja. Projekti alkoi vuonna 2006, ja vuonna 2011 alus laskettiin veteen. Veneen pituus on 11,95 m ja leveys 3,4 m. Uppouma on 9,5 tonnia. Hartley - firma tarjoaa itserakentajille lukuisia erilaisia piirustuksia soutujollista valtameripursiin.
Panthera on ainakin yhden kerran vieraillut Karibialla. Veneen rakentaminen on kuvattu nettisivuilla - osoite on: www.sy-panthera.com
s/y Panthera is built by owners by themselves. The yacht is based on Hartley 39´s lines, but somewhat modified by the owners. Hartley is a well known company in New Zealand, offering very many different types of models for do-it-yourself - constructers all over the world.
Panthera is a well-sailing yacht for oceans and visited at least once Caribbean blue waters. For more information, see webpages www.sy-panthera.com
s/y Kuohuneidin vesilinjan määrittäminen laserin avulla - mittamiehenä Matti Muoniovaara. Kuohuneidin valkoiset kyljet maalasi mestari Arja Ulmanen.