LOVIISAN JA KOTKAN TELAKOILLA 2022
LOVIISAN JA KOTKAN TELAKOILLA
Käymässä Norwood Oy:n ja Veistovene Oy:n telakoilla ja katsomassa entisöityä BRUNETTE salonkivenettä
Jyrki ja Lise-Lotte Ikosen telakka ja veistämö NORWOOD OY aloitti vuonna 1998 Loviisassa. He hankkivat vanhan kalastajatilan ja rakensivat rantaan veistämön ja telakointihallin. Maisema on kaunista sisäsaaristoa, jota katsoo mielellään. Veistämöön mahtuu kaksi keskikokoista alusta korjattavaksi ja entistettäväksi. Peltinen telakointihalli on juuri sellainen, joka sopii puuveneiden säilyttämiseen.
Veijo Sorvari aloitti VEISTOVENE Ky:n Kotkassa vuonna 1994. Telakalla on isot hallit ja ulkotilaa veneiden säilytystä varten noin hehtaarin verran. Veistämö on erikoistunut puuveneiden korjauksiin ja yleensä veneiden puutöihin. Veijo Sorvasri on uudistanut monta huomattavaa venettä, joita on esitelty mm Helsingin Venemessuilla. Talvitelakointi on vasta alkamassa, mutta halleissa on useita mielenkiintoisia uudistamiskohteita.
Kentällä suojateltassa oli mm Jaakko Sairon uusi projekti - salonkivene MARIANA. Tämä on Wileniuksen telakalla Porvoossa rakennettu vene, joka valmistui 1941, mutta joka jätettiin puolivalmiina odottamaan parempia aikoja. Veneen suunnitteli Gunnar Jakobsson. Mariana otettiin käyttöön vuonna 1947. Jaakko Sairo on saanut veneen historian selville.
Veneen sisustukset on puettu, ja osa kaarista on jo vaihdettu. Rungossa on myös teräskaaria, jotka on vaihdettu uusiin. Tavoitteena on saada vene kelluntavalmiiksi ensi kesänä.
BRUNETTE - Lari Lampilan kahdentoista vuoden projekti.
Kotkalainen Lari Lampila hankki itselleen 2000-luvun lopulla salonkiveneen, ja kunnosti sen komeaksi moottoriristeilijäksi. Veneen taustat ja historiat olivat aluksi epäselvät, mutta alkoivat vähitellen kirkastua. Veneen ensimmäiset omistajat olivat Brunilan veljekset Otto ja Viljo Kotkan Kuutsalosta. Veneen rakensi todennäköisesti Veljekset Seppälän veistämö Summassa vuonna 1922. Veneestä löytyy kirjallista aineistoa ja kuvia. Omistajat ovat selvillä.
Vene laskettiin vesille kesällä 2021, ja se on herättänyt huomiota Kotkan seudulla. Tällaisia suuria salonkiveneitä ei enää ole montaakaan jäljellä, joten Lari Lampilan pitkä projekti ja sen lopputulos ansaitsee aploodit.