Uusia ja vanhoja veneitä - New and old boats
Vanhojen veneiden luetteloon on tullut muutamia veneitä lisää. Pietarissa on säilynyt Turun Veneveistämön 1910 tekemä Mirame. Ruotsista on tuotu 1898 rakennettu valöörivene Cendrilon, C.G.Petterssonin piirtämä moottorijahti Lilice vuodelta 1909, Estlanderin piirtämä 22 m2 saaristoristeilijä Gusco sekä A-vene Gysingen. Viimeisin hankinta Suomeen on moottorivene Ahto.
Naantaliin tuli jo muutama vuosi sitten satavuotias Lucia, Ruotsin länsirannikon veneitä. Se on täysin uudistettuna Naantalissa. Syksyllä 2010 Helsinkiin ilmaantui myös noin satavuotias Plymsnäcka.
Ruotsissa ollut 55 m2 saaristoristeilijä Maininki on myyty Saksaan ja sinne on mennyt myös 22 m2 saaristoristeilijä Swing Helsingistä.
Some old boats have appeared into the list of the oldest boats. In Sankt Petersburg yacht Mirame, built by Åbo båtvarf 1910 has survived and sails again. The old Cendrilon, built 1898, has been acquired from Sweden, as well as motor-sail yacht Lilice, design by C.G. Pettersson and 22 m2 Square Metre Yacht Gusco. The latest new one is motorboat Ahto.
The 55 m2 Square Metre yacht Maininki, which has been in Sweden, and 22 m2 yacht Swing have been sold to Germany.
Ahto
Vanha moottorivene Ahto on ostettu Suomeen Ruotsista. Tommi Tikanoja hankki veneen syksyllä 2011 ja aikoo kunnostaa sen. Ahto on rakennettu 1908 Turussa Åbo båtvarv'illa ja se vietiin Ruotsiin ilmeisesti 1910-luvulla. Ahto oli yli 60 vuotta samalla perheellä, mutta joutui onnettomuuteen ja upposi. Vene kuitenkin nostettiin ja se joutui Linköpingin Museihuset-venemuseon haltuun. Tommi osti veneen museolta. Veneen piirustuksia ei ilmeisesti ole kuitenkaan löytynyt Åbo båtvarvin papereista.
Kuvia etusivun Uutisia-kohdasta Pictures are found at Actual topics, front page Ahto
Again a new old boat appeared ! Motorboat Ahto, built in 1908 by Åbo båtvarv, has been bought by Tommi Tikanoja. Purpose is to put right the boat. Ahto was sold to Sweden at the 1910' s and was owned by one and same family over 60 years. Accidentally the boat sank, but was hoisted. Finally, Ahto was owned by the boat museum Museihuset in Linköping. Now the boat is in Finland.
Lucia
Eräänä päivänä sain yllätysviestin Naantalista - Tomi Nieminen kertoi, että hänellä on yli satavuotias vene Lucia ! Veneen historia on lyhyesti kerrottuna seuraava. Tomi näki 2004 lehdessä ruotsalaisen veneen myynti-ilmoituksen, ja syksyllä hän oli sen omistaja. Vene on tammea niinkuin etelä-Ruotsin vanhat veneet tapaavat olla, tehty Sölvesborgissa Blekingessä noin 1900. Ensimmäiset 30 vuotta vene kalasti mutta muutettiin sitten huvikäyttöön sopivaksi.
Naantalissa veneestä poistettiin ohjauskoppi perästä, uusittiin kansi ja tehtiin kahveliriki. 2006 Lucia purjehti uusittuna ja tyylikkäänä. Kuvista näkee eron entisen ja nykyisin Lucian välillä. Toivotamme Lucian tervetulleeksi klassikkoveneiden joukkoon - hyvä että veneiden virta käy Ruotsista Suomeen eikä päinvastoin!
One day I received a surprising message - Tomi Nieminen, living in Naantali, told that he has a boat Lucia, and she is more than 100 years old ! The history of the boat is shortly said as follows. She was built in 1900 (about) at Sölvesborg, Blekinge, southeast Sweden. The first 30 years she was used as fishing boat, but then modified as yacht. In Autumn 2004 Tomi found himself as the owner of Lucia. One year was spent in rebuilding the upper parts of the boat, and in 2006 she sailed again. She got a new deck, and an old style gaff rigg. The difference between the old and new style can be seen in pictures.
Welcome to the classic fleet - it´s good to notice that the stream of these boats is directed to our country and not viceversa !
Plymsnäcka
Eräänä päivänä Tommi Tikanoja Helsingistä kertoi, että hänellä on Ruotsista hankittu vanha vene, Plymsnäcka vuodelta 1910. August Plym suunnitteli kuusimetrisen snäckan nuorison kouluveneeksi. Hänen veistämönsä rakensi sarjoina venettä suuria määriä ja muutamia on vielä jäljellä. 1900-luvun alussa vastaavia koulutukseen tarkoitettuja veneitä oli muitakin, esimerkiksi "Pojkbåt", jota tehtiin myös runsaasti ja joista ainakin yksi on jäljellä Pohjanmaalla. "Triangelbåt" oli myös vastaavanlainen - sillä harjoitettiin nimenomaan ratapurjehdusta. Yksi kunnostettu triangelbåt osallistui viime kesänä Viaporin Tuoppiin.
Aegir
Espoosta tuli tieto upeasta salonkiveneestä - Pekka Neiman lähetti kuvia todella hienosta moottoriveneestä, jota en ole onnistunut näkemään vesillä. Vene on nimeltään Aegir ja sen on suunnitellut ja valmistanut Emil Suortti Helsingissä Valkosaaren telakalla. Rakennusvuosi on 1937.
Kuvat ovat Pekka Neimanin omistuksessa.
Helsinkiläinen Vesa Rosilo lähetti mielenkiintoiset kuvat, jotka oli löytynyt hänen isänsä arkistoista. Toisessa on kuutonen L-27, Pohjantähti. Veneen piirsi Zake Westin ja se rakennettiin 1929 Turun Veneveistämöllä. Pohjantähti oli Henrik W. Ramsayn omistuksessa 1947, mutta hän myi veneen Ruotsiin.
Pohjantähti purjehtii Ruotsissa edelleen Stella Polaris-nimisenä numerolla S-60. Olen pari kertaa nähnyt veneen ja esimerkiksi tämä kuva on KSSS:n juhlaregatasta 2005.
Toinen kuva vuodelta 1930 esittää kolmen kaverin purjehdusta pienemmällä veneellä, jota on vaikea määrittää, mutta joka muistuttaa "pojkbåt´ia". Vertailun vuoksi alempana on myös yhden pojkbåt´in kuva - se onPietarsaaressa ollut Bagatelle.
Cendrilon
Vuonna 2009 Ruotsista hankittiin purjeven Cendrilon, jonka Norrtälje Nya Båtbyggeri rakensi 1898 Albert Anderssonin piirustusten mukaan. Vene on rakentamisvuodesta päätellen alunperin tehty valöörisäännön mukaan mutta myöhemmin mitattu saaristoristeilijäksi. Monet valööriveneet vaihtoivat luokkaa vuosien mittaan. Veneen historia on jokseenkin hyvin selvillä.
Veneen pituus on 11 metriä, leveys 2,30 ja syväys 1,60. Uppouma on noin 3,5 tonnia. Cendrilon talvehtii 2010-2011 Helsingissä HSS:n telakalla !
Cendrilon
An old sailyacht, constructed 1898 by Norrtälje Nya Båtbyggeri in Sweden, was acquired last year from Sweden. The boat, named Cendrilon, was designed by Albert Andersson, who is famous of many nice boats. Andersson evidently used the old kubregel (valör regel) for Cendrilon, but later she has been classified as some of the Square Metre´s. The same happened for many other old boats, too. The boat is going to overwinter in Helsinki at the HSS boatyard, and will be renovated for the next sailing season.
Gysingen
Ruotsista hankittiin tänä kesänä yksi A-veneistä, Gysingen, takaisin Suomeen. Tarkoitus on saada vene kuntoon ja kilparadoille kesällä 2012. Keulan kolhut tulivat Hangön regatassa tänä kesänä.
Mirame
Mirame on Gunnar L. Stenbäckin suunnittelema Universal Rule kahdeksikko (amerikkalainen 8 m), jonka Åbo båtvarv rakensi 1910. Veneestä on tiedot ja kuvat NJK:n historiikeissa 1911 sekä 1961. Vene myytiin 1914 Pietariin ja se ilmaantui kesällä 2009 uudistettuna kahvelirikisenä Ruotsiin Trosan ja Tullgarnin linnan vesillä järjestettyyn regattaan.
Pietarista saatujen tietojen mukaan veneen ostaja oli Rulevoy (Steersman) lehden päätoimittaja. Lokakuun 1917 vallankumouksen jälkeen vene siirtyi Komsomolskaja-nuorten harjoitusveneeksi ja nimeksi vaihdettiin Smychka eli Liitto. Venettä käytettiin toiseen maailmansotaan saakka, jolloin se ajoi karille Tobulkinin majakan luona lähellä Kronstadtia ja upposi. Sodan jälkeen vene nostettiin ylös ja kunnostettiin. Vene sai nimekseen Skif (tarkoittaa lähinnä Kilpavenettä) ja sillä harjoiteltiin purjehtimista Pietarin vesillä. Vuonna 1991 veneelle palautettiin alkuperäinen nimi Mirame.
Mirame on säilynyt siksi, että se oli koulutusvene, sitä käytettiin ja siksi myös pidettiin kunnossa. Kannattaa muistaa myös, että kaikki Åbo båtvarv´in veneet olivat hyvin tehtyjä ensiluokkaisista materiaaleista ja se on pidentänyt veneen ikää.
Nykyinen omistajaryhmä on uusinut veneen alkuperäiseen kuntoon ja käyttänyt siinä apuna Pietarin Experimental Yachtyard´in asiantuntemusta.
Mirame - Universal Rule 8m
Mirame was designed by Gunnar L. Stenbäck as an Universal Rule 8-metre yacht and Åbo båtvarv constructed her in 1910. The boat was sold 1914 to Sankt Petersburg. In July 2009 the yacht surprisingly participated in the regatta organised in Sweden near Trosa town and Tullgarn Royal Castle, south of Stockholm. The yacht has been totally rebuilt, has gaff rigg and looks great in pictures.
How is it possible that she has survived 100 years ? Information received from Sankt Petersburg clarifies this question. The boat was bought in 1914 by the chief editor of the magazine Rulevoy (Steersman). After the October Revolution 1917 the boat was transferred to the Communist party´s youth organisation (Komsomolskaja), and renamed as Smychka(Union). She was used in local races untill the Second World War. The boat went to ground and sank at Tolbukhin lighthouse near Kronstadt. After the war she was restored and renamed as Skif (Racing Boat). In 1991 she got back the original name Mirame.
The yacht has survived all these years because she was actively used and maintained as training and racing boat. One explanation is also that constructor Åbo båtvarv and designer Gunnar L. Stenbäck are well known of uncompromising quality in work and materials.
The present owners have rebuilt the boat totally by the help of experts of the Sankt Petersburg Experimental Yachtyard. Thank´s to Mr Vladimir Ivankiv for helping to pick up this information !
Lilice
Suomeen on hankittu C. G. Petterssonin piirtämä Lilice, kaksimastoinen moottoripurjehtija , jonka Uppsala Mekaniska Verkstad rakensi 1909. Pettersson kutsui Liliceä "Kombinerad motor- och segelkryssaryacht " Veneen kotisatama on Espoossa.
Yawl Lilice
The C.G. Pettersson Yawl Lilice has been introduced into Finland from Sweden. She was built by Uppsala Mekaniska Verkstad in Sweden in 1909. Designer called her as “Combined motor- and sailyacht”. Lilice´ home port is in Espoo, south Finland.
Gusco
Viime vuonna ostettiin Suomeen Ruotsista uusi 22 m2 saaristoristeilijä, joka erittäin todennäköisesti on Gustaf Estlanderin suunnittelema Gusco . Veneen on rakentanut Arendals Båtvarv 1929.
Gusco on tervetullut lisä Suomen 22m2 laivastoon ja merkittävä siksi, että se oli ensimmäinen 22m2 B-sarjan veneistä. B-veneet syntyivät 1929 sääntömuutoksen tuloksena – haluttiin saada hieman halvempi malli alkuperäisin 22m2 rinnalle. Materiaalivahvuuksia pienennettiin, köli piti olla raudasta, ei lyijystä ja rakenne oli yksinkertaisempi. Gustaf Estlanderin yhden miehen komitea suunnitteli B-sarjan ja Gusco oli ensimmäinen rakennettu vene. Ruotsissa suosittu ja yleinen Mälare 22m on itse asiassa sama vene kuin saaristoristeilijä B22 m2, jonka prototyyppi oli juuri Gusco. Vene purjehtii ensi kesänä HSS:n lipun alla.
Sk 22 m2 Gusco
Last year a new 22m2 Square metre boat was bought into Finland from Sweden. With high probability the boat is Gusco, designed by Gustaf Estlander and built by Arendals Båtvarv in 1929. Gusco is wellcome into the Finnish 22 m2 fleet and significant boat because it was the first one in the B22m2 series. The B-boats were born as a result of change in Square metre rule in 1929 – purpose was to get a cheaper boat aside the original 22m2 boats. Scantlings were reduced, keel had to be steel, not lead and construction should be in general more simple. Gustaf Estlander designed the B-series, of which Gusco is the first boat. The popular and common boat Mälare 22m2 is in fact the same boat as Square metre B22, and Gusco. The boat is sailing under the flag of Helsingfors Segelsällskap HSS. (Reference: Pehr Thelander, Alla våra skärgårdskryssare )
Tunnistamaton vene Ruotsista
Ruotsista tuotiin 2009 iäkäs vene, jonka alkuperää ei tiedetä. Omistajan tietojen mukaan se voi olla varhainen saaristoristeilijä. Vene on Kaivopuiston rannassa Helsingissä. Rungon muotojen perusteella - koukkunokka, litteä perä ja palleköli - voisi arvella, että kyseessä on 1900-luvun alun särklass-vene, varhainen saaristoristeilijä tai valöörivene. Alkuperäisestä sisustuksesta ei ole jäljellä paljoakaan. Kantta ja kajuuttaa on muutettu suuresti. Heloitus on vanhaa pronssia ja uutta ruostumatonta. Masto on suora mutta vanha, pronssiheloista päätellen sotia edeltävältä ajalta, ehkä.
Unindentified old yacht
was imported in 2009 into Helsinki from Sweden. According to the owner she was marketed as a Swedish square metre cruiser, but nothing more was known. Looking at her lines – bow, flat rear and scantlines - she could be a särklass-boat, an early square metre cruiser or even a kubbregel boat. Not very much of the original details in the cabin exist anymore. The deck and cabin have been rebuilt. Some of the mountings and fittings are old bronze, some modern. The mast is straight, not curved at the top, and some of the fittings are very aged. My guess is that boat has been built at latest on 20´s, maybe !