TORE HOLM AND HIS BOATS

KIRJA TORE HOLMISTA ON NYT SAATAVILLA  -  THE BIOGRAPHY OF TORE HOLM IS NOW AVAILABLE

Tapani Koskelan pitkä projekti on päättynyt - kirja Tore Holmista on saatavana. Yli 500 sivua Pohjoismaista purjehduksen historiaa kuuluu ehdottomasti kaikkien veneilijöiden kokoelmiin.

I HAVE WON, I HAVE LOST

Iskevä otsikko uudelle kirjalle ! Tapani Koskela sai vuoden 2021 lopulla valmiiksi parikymmenvuotisen urakan: kirjan ruotsalaisesta Tore Holmista - veneiden suunnittelijasta, rakentajasta ja kilpapurjehtijasta. Koskela kertoo suunnitelleensa pientä julkaisua omasta veneestään, joka on Tore Holmin veistämä, mutta kävi niin kuin monelle muullekin pienelle projektille: kirja kasvoi, laajeni ja syveni yli viisisataasivuiseksi tietopaketiksi, joka vie lukijan mukanaan. Sain kirjan ennen vuoden 2021 joulua, ja luen sitä edelleenkin, nyt tammikuussa 2022.

Kirjan kannessa lukee: The ultimate biography of Tore Holm – yacht designer, boatbuilder & sailor. Tätä kaikkea kirjan on, mutta se on myös paljon enemmän: kirja on parhaimpia lukemiani kuvauksia  purjehtimisen kehittymisestä 1800-luvun lopulta meidän päiviimme.  Koskela on onnistunut hyvin Tore Holmin kautta kuvaamaan niitä tapahtumia, jotka ovat johtaneet siihen, että Pohjoismaista on tullut veneilyn suurvaltioita.

Selkeä  ja helppolukuinen.

Kirja on julkaistu englannin kielellä, sillä tavoitteena ovat Pohjoismaita laajemmat markkinat. Se ei ole kuvateos, vaan tekijä luottaa kirjoitettuun sanaan. Kuvia tietysti on, mutta ne liittyvät tiukasti tekstiin. Kirjassa on paljon tietoja veneistä, mutta Holmien suunnittelemista ja rakentamista veneistä ei ole luetteloita. Kuinka paljon isä Knut ja molemmat pojat tuottivat veneitä jää arvailujen varaan, mutta paljon niitä on. Esimerkiksi kahden vuosikymmenen aikana 1936 – 1956, jolloin Tore Holm oli veistämön johdossa, hän suunnitteli ja rakensi noin 100 venettä. Isän ja poikien aktiivinen aika veneiden parissa kesti kuusi vuosikymmentä, ja voidaan päätellä, että he tuottivat monia satoja veneitä.

Teos alkaa ruotsalaisen kylän, Gamlebyn, kuvauksella ja antaa maantieteellisen paikan tapahtumille. Koskela on hyvin tavoittanut 1800-luvun lopun ruotsalaisen elämäntyylin kuvatessaan Gamlebytä. Miljööstä on sujuvaa siirtyä purjehtimisen rooliin ja merkitykseen ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Kirjan kuvaus  purjehduksen syntymisestä ja kehityksestä on hyvin selkeä, eikä se suinkaan ole kuivaa teoriaa erilaisista mittasäännöistä.

Erityisesti miellyttää se, että kirjassa on hyvin kuvattu Suomen rooli ja merkitys purjehdusurheilun ja purjehtimisen kehityksessä. Sitä ei meillä ehkä aina muisteta eikä ymmärretä. Koskelan kirjan mukaan ruotsalaiset arvostivat suuresti Suomen panosta purjehduksen kehittämisessä ja suomalaisia suunnittelijoita sekä veistämöitä. Yksi kirjan alaotsikoista on ”The Baltic Sea Laboratory”, millä tarkoitetaan juuri yhteistyötä Suomen ja Ruotsin kesken tässä asiassa. Pohjoismaissa veneilystä tuli koko kansan omaisuutta. Purjehdus tai moottoriveneily ei ollut eikä ole vain noblessin harrastus, niin kuin se edelleenkin on monissa Euroopan maissa, vaan kaikkien ulottuvilla ja osa vapaa-ajan elämää.

Holmin perhe

Isä Knut Holm oli monitoimimies: laivanvarustaja, Amerikan-kävijä, veneiden veistäjä ja kilpapurjehtija. Hän perusti oman veistämön  Gamlebyn kylään vuonna 1908. Knut Holm ymmärsi, että veneiden tarve tulee lisääntymään, purjehduskilpailut olivat alkamassa ja raha alkoi liikkua. Samaan aikaan perustettiin lukuisia veistämöitä myös Norjassa ja Suomessa.  Esimerkiksi August Westin, Turun Veneveistämön perustaja, ja Knut Holm olivat saman ikäisiä, seiloreita molemmat, ja kumpikin menestyi uudella teollisuuden alalla.

Holmin perheessä kasvoi kolme lasta: Yngve oli vanhin, Tore keskimmäinen ja Magda tytär nuorin. Pojista tuli veneiden suunnittelijoita ja rakentajia, Magdasta näyttelijätär teatteriin ja elokuviin. Tore joutui 1930-luvun puolivälissä veistämön johtoon, sillä isän liiketoimet eivät täysin onnistuneet. Veistämön johdossa Toresta tuli se, jollaisena hänet tunnetaan: erittäin pätevä suunnittelija, veneiden rakentaja ja huippuluokan purjehtija. Tämä yhdistelmä takasi menestyksen.  

Veistämö ja veneet

Kirjassa on hyvät kertomukset veistämön toiminnasta, kuuluisista veneistä, ja kuvaukset Tore Holmista kilpapurjehtijana. Hän voitti viisi mitalia Olympialaisissa kilpailuissa – kaksi kultaista -  ja lisäksi lukemattoman määrän muita palkintoja. Tapani Koskela on kirjassaan kuvannut purjehduskilpailuita yksityiskohtaisesti mutta sujuvasti, rakentaen jännitystä hieman samaan tapaan kuin Yngve Pacius ja Harald ”Affe” Alftan. Kilpailuiden osuus on huomattava, ne vievät kirjasta yli kolmanneksen. Se on varmaankin tarkoin harkittu määrä, sillä Tore Holm oli Pohjolan parhaita kilpapurjehtijoita.

Lasikuitu ja sarjatuotanto lopettivat veistämön

Veistämö menestyi ja selvisi sota-ajasta kohtuullisesti, vaikka veneiden käyttö ja niiden hankinta jäivät vähäiseksi. Sodan jälkeen ajat normalisoituivat, ja veneitä tilattiin jälleen. 1950-luvulla talousvaikeudet alkoivat tuottaa ongelmia. Koskela antaa monin esimerkein ymmärtää, ettei Tore Holmilla ollut ekonomistin silmää: hänet kuvataan ennemminkin taiteilijaksi, joka halusi tehdä hyviä ja kaunislinjaisia veneitä. Ongelmat johtivat Holmin irrottautumiseen yhtiöstä, joka järjestettiin uudella tavalla ja lopulta vaihtoi omistajaa.

Tore Holm jatkoi suunnittelijana ja veistämön teknisenä avustajana. Lopulta Gamlebyn veistämölle kävi 1960-luvun lopulla niin kuin  muillekin veneiden veistäjille: lasikuitu ja alumiini syrjäyttivät puun ja veneiden valmistus muuttui massatuotannoksi.

Koskelan teos on erinomainen yhteenveto veneiden suunnittelun ja rakentamisen kulta-ajasta. Sitä ei voi lukea kuin romaania – aloittaa alusta ja päättää viimeiselle sivulle. Kirjassa on niin paljon tietoja, tarinoita, analyysejä ja kuvia, että sitä on parasta lukea kuin tietoteosta, etsiä tiettyjä asioita, ja siirtyä sitten muuhun kirjan aiheeseen, ja palata uudelleen jo luettuun kohtaan.

Eräs kysymys kuitenkin herää kirjaan tutustumisen jälkeen. Teoksesta ei löydy tietoa siitä, että Holmien veistämöstä on tehty toinenkin  kirja, joka ilmestyi vuonna 2019 Ruotsissa. Sen toimittivat Eva Berglund Thörnblom ja Bo Stenström, ja kirjan nimi on ”Holms i Gamleby – familjen, varvet, båtarna”. Se on kyllä Koskelan lähdeluettelossa, ja tekijät on mainittu kiitoksissa yhdessä muiden Ruotsin Merimuseon henkilöiden kanssa, mutta muuten sitä ei ole huomiotu. Kirjoissa on hieman erilainen lähestymistapa, mutta päällekkäisyyksiäkin on, sillä lähteet ovat osin samat. Berglund Thörnblomin ja Stenströmin kirja kuvaa enemmän Holmin suvun henkilöitä ja miljöötä, Koskelan kirja keskittyy Tore Holmiin, veneisiin ja kilpailuihin. Molemmat pitää hankkia ja lukea.

Kyllä Holmien veistämö Gamlebyssä kaksi kirjaa ansaitsee !

******************************************************************************************************************************************************

The biography of  Swedish yacht designer, builder and sailor Tore Holm is now available. Absolutely a must in every boat owner´s library

Tilaukset - orders from:

Koskela Publishing  Ltd

www.toreholmbiography.com

orders@toreholmbiography.com

+358505849054

KUVIA HOLMIN SUVUN VENEISTÄ  -  YACHTS DESIGNED OR BUILT BY HOLM-FAMILY

KNUT HOLM

YNGVE HOLM

TORE HOLM

Saaristoristeilijöitä  -  Skerrycruisers

6 & 8 mR   YACHTS

Int 5 m YACHTS

CRUISING YACHTS