Matkaveneet II Cruising boats
Ryhmään II on sijoitettu veneitä SPL:n purjenumeroiden loppupäästä.
LÖYTÖJÄ - OBSERVATIONS
Gefion
Syyskuussa Pekka Ervamaa (mm A-vene Filou, L-20) kuvasi Tammisaaressa vihreärunkoisen meriristeilijän - se on Max Ekholmin Gefion.
Vene on hienossa kunnossa, niinkuin kuvista näkyy. Gefion on Maxin isän Birger Ekholmin suunnittelema, linjoiltaan hyvin 50-lukulainen. Veneen suunnittelusta on mielenkiintoinen kuvaus Merikarhut-yhdistyksen vuosikirjassa 1956-1957. Se oli aikaa ennen sarjavalmisteisia veneitä: tilajaa mietti ensi kaksi vuotta hanketta, ja piirsi venettä toiset kaksi vuotta. Kun Ekholm sai suostutelluksi Nils Jonassonin Bodön saarelta veneen rakentajaksi, oli lopputuloksena ensiluokkainen meriristeilijä. Ekholm kirjoittaa kuvauksessaan hieman hämmästellen, että Nils Jonasson veisti veneen vain 11 kuukaudessa ilman sähköä petrolilamppujen valossa apunaan 17 ja 15 vuotiaat poikansa.
Max Ekholm on tehnyt pitkiä purjehduksia mm Englannin vesillä, osallistunyt useaan Fastnet Race-kilpailuun ja kirjoittanut hyviä kuvauksia purjehduksista Englannin ja Irlannin vesillä. Niitä on julkaistu Merikarhut-yhdistyksen vuosikirjoissa.
Ihana Christina Uudessakaupungissa
Heinäkuussa osui kameran eteen Uudessakaupungissa hieno ketsi - Ihana Christina. Vene osoittautui entiseksi Gullkronaksi, vanhaksi tutuksi Helsingistä ja Tukholmasta.
Kaunislinjainen alus on Tore Holmin piirtämä ja rakentama vuodelta 1954. Olin nähnyt Gullkronan jo aikaisemmin Tukholmassa Riddarfjärdenin regatassa ainakin vuosina 1991 ja 1996. Suomeen vene tuli ilmeisesti 2000-luvun lopulla.
Kesällä 2015 vene ajoi karille ja korjattiin vakuutusyhtiön kustannuksella. Keväällä 2016 kuitenkin huomattiin, ettei vene kellu oikealla tavalla, ja erilaisten vaiheiden jälkeen vakuutusyhtiö lunasti veneen ja se myytiin huutokaupalla.
Huutokauppainfon mukaan vene on "Ajettu kiville 2015, ja näkyvät vauriot korjattu 2015/2016 talvella. Keväällä vesillelaskun yhteydessä huomattu että vene kelluu vinossa 3-4 astetta. Puuvene-asiantuntijan arvion mukaan runko olisi antanut hieman periksi kölitaitteen kohdalla, joka olisi syy kallistumaan… Mitään näkyviä vaurioita siellä ei kuitenkaan esiinny. Periaatteessa kunnossa oleva vene, mittauksilla todettu että n. 65kg painon siirto puolelta toiselle riittäisi suoristamaan veneen."
Kesällä 2020 Gullkrona oli Uudessakaupungissa hyväkuntoisen näköisenä.
Ruotsissa Gullkronan purjenumero oli H-10 S-25. Kirjain H tarkoittaa Havskryssare-luokan venettä. Tämä H-luokka muodostettiin 1932 aikaisemmin kehitetystä Östersjö-luokasta, jonka merkkinä purjeessa on Ö-kirjain. Sekä H-veneitä että Ö-veneitä on Suomessakin jonkin verran. Tällaisen luokituksen tarkoituksena oli saada veneet vertailukelpoisiksi kilpailuissa. Samanlainen ryhmittely on toteutettu niin kutsutuilla R-veneillä, joita ovat kuutoset ja kahdeksikot ja kympit ja kaksitoistikot.
CATHARINA II, ENSIMMÄINEN SWAN, SIIRTYI NAUTORILLE
Vene, joka aloitti Swan-veneiden historian, on siirtynyt Nautor Oy:n omistukseen, kertoo Kari Waris. Catharina II oli useita vuosikymmeniä Matti ja Armi Wariksen omistuksessa, ja sittemmin heidän kolmen pojan hallinnassa. Nautor Oy aikoo kunnostaa veneeen ja todennäköisesti käyttää sitä erilaisissa regatoissa ja näyttelyissä.
Catharina II on vene, jonka Nautor Oy:n perustaja Pekka Koskenkylä rakensi veistämön ensimmäiseksi veneeksi 1966, ja jonka hän myi saadakseen varoja Swanien sarjatuotannon aloittamiseksi. Catharina II-venettä käytettiin hyväksi lasikuiturunkojen muotin valmistamisessa. Catharina II tehtiin kuitenkin hienoksi käyttöveneeksi, ja haastattelussa vuonna 2016 Pekka Koskenkylä mainitsi pitävänsä itse tätä mahonkivenettä ensimmäisenä Swan-veneenä. Ensimmäinen lasikuituinen sarjatuotantovene on Tarantella. Tämä vene on jo ollut Nautor Oy:n omistuksessa.
Ratkaisu on varmaankin veneen kannalta hyvä, sillä Catharina II tarvitsee melko perusteellinen kunnostamisen, mihin veneen omistajilla ei Kari Wariksen mukaan nyt ole mahdollisuuksia.
*******************************************************************************************************
Catharina II, the first boat built by Nautor Oy in 1966, started the famous history of Swan-yachts. Now, the boat has been bought by the Nautor Ltd, and will be renovated. Mr Pekka Koskenkylä, the founder of the yard, in an interview in 2016, expressed that he regards this boat the very first Swan. The first GPR-boat in serial production, s/y Tarantella, is also owned by Nautor Ltd. Catharina II needs a comprehensive renovation, and the present owners are pleased for the change in the ownership.
Linhem II | 1701 |
Isabella | 1734 |
| 1736 |
Pauleena | 2097 |
Caprice | 2250 |
Helkalill | 2397 |
Honey | 2453 |
Isadora | 2453 |
Nicolina | 2464 |
| 2708 |
Berenike | 3300 |
Tiare | 3351 |
| 3460 |
Camema | 3744 |
Cikada | 3813 |
Anna | 4014 |
| 4037 |
Markis | 4057 |
Bubinga | 4273 |
| 4273 |
| 4284 |
| 4365 |
Jonna | 4443 |
| 4584 |
| 4717 |
Navigator | 5035 |
Hermia | 5214 |
| 5242 |
Haukka | 5301 |
| 5417 |
Wella | 5511 |
| 5553 |
Tuulikki | 6013 |
| 6047 |
Laine | 6069 |
Melaija | 6139 |
Argo | 6171 |
Camilla | 6233 |
Lalla | 6417 |
Rosalind | 6499 |
Cantana | 6505 |
Louna | 6661 |
| 6668 |
Domina | 6814 |
| 6845 |
Seraha | 7306 |
| 7422 |
Liijutar | 7424 |
Mosquito | 7455 |
Saskia | 7586 |
Emerantia | 7630 |
Meria | 7678 |
| 7741 |
Corona |
|
Capona | 7870 |
| 7879 |
Calypso | 7929 |
Knarr | 7933 |
Aureola | 8175 |
| 8286 |
| 8304 |
Nathalie | 8573 |
Sisu | 8586 |
Image? | 8617 |
Valo | 8835 |
| 8916 |
Jera | 8958 |
Capella | 8980 |
Julia | 9017 |
Nasu | 9019 |
Aralia | 9083 |
| 9139 |
| 9269 |
Mary | 9381 |
| 9393 |
Dione | 9439 |
Bonheur | 9658 |
Anna | 9883 |
Celia | 9963 |
Aralia | 10190 |
| 10527 |
| 11035 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|