Matkaveneet II Cruising boats

Ryhmään II on sijoitettu veneitä SPL:n purjenumeroiden loppupäästä.

Group II includes boats, which have higher register numbers in their mainsail.

LÖYTÖJÄ - OBSERVATIONS

Gefion

Syyskuussa Pekka Ervamaa (mm A-vene Filou, L-20) kuvasi Tammisaaressa vihreärunkoisen meriristeilijän - se on Max Ekholmin Gefion.

Vene on hienossa kunnossa, niinkuin kuvista näkyy. Gefion on Maxin isän Birger Ekholmin suunnittelema, linjoiltaan hyvin 50-lukulainen. Veneen suunnittelusta on mielenkiintoinen kuvaus Merikarhut-yhdistyksen vuosikirjassa 1956-1957. Se oli aikaa ennen sarjavalmisteisia veneitä: tilajaa mietti ensi kaksi vuotta hanketta, ja piirsi venettä toiset kaksi vuotta. Kun Ekholm sai suostutelluksi Nils Jonassonin  Bodön saarelta veneen rakentajaksi, oli lopputuloksena ensiluokkainen meriristeilijä. Ekholm kirjoittaa kuvauksessaan hieman hämmästellen, että Nils Jonasson veisti veneen vain 11 kuukaudessa ilman sähköä petrolilamppujen valossa  apunaan 17 ja 15 vuotiaat poikansa.

Max Ekholm on tehnyt pitkiä purjehduksia mm Englannin vesillä, osallistunyt useaan Fastnet Race-kilpailuun ja kirjoittanut hyviä kuvauksia purjehduksista Englannin ja Irlannin vesillä. Niitä on julkaistu Merikarhut-yhdistyksen vuosikirjoissa.

Ihana Christina Uudessakaupungissa

 

Heinäkuussa osui kameran eteen Uudessakaupungissa hieno ketsi - Ihana Christina. Vene osoittautui entiseksi Gullkronaksi, vanhaksi tutuksi Helsingistä ja Tukholmasta.

Kaunislinjainen alus on Tore Holmin piirtämä ja rakentama vuodelta 1954. Olin nähnyt Gullkronan jo aikaisemmin Tukholmassa Riddarfjärdenin regatassa ainakin vuosina 1991 ja 1996. Suomeen vene tuli ilmeisesti 2000-luvun lopulla.

Kesällä 2015 vene ajoi karille ja korjattiin vakuutusyhtiön kustannuksella. Keväällä 2016 kuitenkin huomattiin, ettei vene kellu oikealla tavalla, ja erilaisten vaiheiden jälkeen vakuutusyhtiö lunasti veneen ja se myytiin huutokaupalla.

Huutokauppainfon mukaan vene on  "Ajettu kiville 2015, ja näkyvät vauriot korjattu 2015/2016 talvella. Keväällä vesillelaskun yhteydessä huomattu että vene kelluu vinossa 3-4 astetta. Puuvene-asiantuntijan arvion mukaan runko olisi antanut hieman periksi kölitaitteen kohdalla, joka olisi syy kallistumaan… Mitään näkyviä vaurioita siellä ei kuitenkaan esiinny. Periaatteessa kunnossa oleva vene, mittauksilla todettu että n. 65kg painon siirto puolelta toiselle riittäisi suoristamaan veneen."

Kesällä 2020  Gullkrona oli Uudessakaupungissa hyväkuntoisen näköisenä.

Ruotsissa Gullkronan purjenumero oli H-10 S-25. Kirjain H tarkoittaa Havskryssare-luokan venettä. Tämä H-luokka muodostettiin 1932 aikaisemmin kehitetystä Östersjö-luokasta,  jonka merkkinä purjeessa on Ö-kirjain. Sekä H-veneitä että Ö-veneitä on Suomessakin jonkin verran. Tällaisen luokituksen tarkoituksena oli saada veneet vertailukelpoisiksi kilpailuissa. Samanlainen ryhmittely on toteutettu niin kutsutuilla R-veneillä, joita ovat kuutoset ja kahdeksikot ja kympit ja kaksitoistikot.

                                                                 

Catharina II, wooden boat who started the history of Swan-yachts.

CATHARINA II, ENSIMMÄINEN SWAN, SIIRTYI NAUTORILLE

 

Vene, joka aloitti Swan-veneiden historian, on siirtynyt Nautor Oy:n omistukseen, kertoo Kari Waris. Catharina II oli useita vuosikymmeniä Matti ja Armi Wariksen omistuksessa, ja sittemmin heidän kolmen pojan hallinnassa. Nautor Oy aikoo kunnostaa veneeen ja todennäköisesti käyttää sitä erilaisissa regatoissa ja näyttelyissä.

Catharina II on vene, jonka Nautor Oy:n perustaja Pekka Koskenkylä rakensi veistämön ensimmäiseksi veneeksi 1966, ja jonka hän myi saadakseen varoja Swanien sarjatuotannon aloittamiseksi. Catharina II-venettä käytettiin hyväksi lasikuiturunkojen muotin valmistamisessa. Catharina II tehtiin kuitenkin hienoksi käyttöveneeksi, ja haastattelussa vuonna 2016 Pekka Koskenkylä mainitsi pitävänsä itse tätä mahonkivenettä ensimmäisenä Swan-veneenä. Ensimmäinen lasikuituinen sarjatuotantovene on Tarantella. Tämä vene on jo ollut Nautor Oy:n omistuksessa.

Ratkaisu on varmaankin veneen kannalta hyvä, sillä Catharina II tarvitsee melko perusteellinen kunnostamisen, mihin veneen omistajilla ei Kari Wariksen mukaan nyt ole mahdollisuuksia. 

*******************************************************************************************************

Catharina II, the first boat built by Nautor Oy in 1966, started the famous history of Swan-yachts. Now, the boat has been bought by the Nautor Ltd, and will be renovated. Mr Pekka Koskenkylä, the founder of the yard, in  an interview in 2016, expressed that he regards this boat  the very first Swan. The first GPR-boat in serial production, s/y  Tarantella, is also owned by Nautor Ltd.  Catharina II needs a comprehensive renovation, and the present owners are pleased for the change in the ownership.

KR/OR meriristeilijät, Suomi

KR/OR yachts, Finnish

 

1700 - 

Linhem II

1701

Isabella

1734

 

1736

Pauleena

2097

Caprice

2250

Helkalill

2397

Honey

2453

Isadora

2453

Nicolina

2464

 

2708

Berenike

3300

Tiare

3351

 

3460

Camema

3744

Cikada

3813

Anna

4014

 

4037

Markis

4057

Bubinga

4273

 

4273

 

4284

 

4365

Jonna

4443

 

4584

 

4717

Navigator

5035

Hermia

5214

 

5242

Haukka

5301

 

5417

Wella

5511

 

5553

Tuulikki

6013

 

6047

Laine

6069

Melaija

6139

Argo

6171

Camilla

6233

Lalla

6417

Rosalind

6499

Cantana

6505

Louna

6661

 

6668

Domina

6814

 

6845

Seraha

7306

 

7422

Liijutar

7424

Mosquito

7455

Saskia

7586

Emerantia

7630

Meria

7678

 

7741

Corona

 

Capona

7870

 

7879

Calypso

7929

Knarr

7933

Aureola

8175

 

8286

 

8304

Nathalie

8573

Sisu

8586

Image?

8617

Valo

8835

 

8916

Jera

8958

Capella

8980

Julia

9017

Nasu

9019

Aralia

9083

 

9139

 

9269

Mary

9381

 

9393

Dione

9439

Bonheur

9658

Anna

9883

Celia

9963

Aralia

10190

 

10527

 

11035