Matkaveneet Cruising boats
Mittasäännöt – Universal Rule, R-säännöt, saaristoristeilijöiden ja erikoisluokkien säännöt - tähtäsivät veneisiin, joilla menestyy kilpailuissa. Radalla nopea vene ei välttämättä ollut mukava kesälomapurjehduksilla. Saaristoristeilijöillä ja erityisesti ”amerikkalaisilla” kyllä seikkailee saaristossa perheen kanssa, mutta kuitenkin 1920-luvulla herättiin vaatimaan toisenlaisia veneitä matkapurjehduksille.
Ruotsalaiset olivat nopeampia – korkeampi elintaso ja kesäasutuksen lisääntyminen Tukholman ja Göteborgin saaristossa loivat tarpeet uuden tyyppisille veneille. Ruotsissa perustettiin 1923 Svenska Kryssarklubben, jonka päätarkoitus on edistää matkapurjehdusta. Veneiden suunnittelijat ja rakentajat alkoivat saada matkaveneiden tilauksia. Kryssarklubben järjesti kilpailuita suunnittelijoille ja loi myös matkaveneille sopivan suunnittelusäännön, josta myöhemmin tuli Östersjöregel – Ö-veneet.
Suomessakin haluttiin saada kesälomapurjehduksiin sopivia asuttavia matkaveneitä. Suunnittelijoilta tilattiin yksittäisiä veneitä tai heitä pyydettiin suunnittelemaan sarjatuotantoon sopivia veneitä. Hai-vene on esimerkki sellaisesta. Kryssarklubbenin mallin mukaisesti perustettiin 1933 matkapurjehdusyhdistys Merikarhut r.y. Yhdistyksestä ei kuitenkaan tullut samanlaista avointa laajatoimintaista purjehtijoiden yhteistoimintaelintä kuin Kryssarklubbenista.
Sodan jälkeen matkaveneiden rakentaminen alkoi uudelleen ja parhaimmillaan se oli 1950-1970 luvuilla. Monille matkaveneiden suunnittelijoille ja rakentajille riitti töitä. Piirustuksia tilattiin ja veneitä ostettiin muista maista. Puisten matkaveneiden rakentaminen hiipui 1970-luvulla lasikuidun vallatessa markkinat.
Kuitenkin muutamia veneitä valmistuu silloin tällöin. Matkaveneiden kuvien ryhmässä 1 on esimerkiksi kuva Akmeelista (Mk 10), joka on Lage Sundforsin 2001 tekemä matkavene. Scylla-veneitä tehdään myös - Luvialla on valmistumassa iso-Scylla.
Laminointitekniikka on edistynyt ja sillä tehdyistä veneistä on esimerkkinä kuvagalleriassa Valo FIN-8835, Matti Pulli-vene Tiare FIN-3351 sekä Jera FIN-8958, joka on Mannerberg One Off. Muitakin on.
Muutamia matkaveneitä sotia edeltävältä ajalta on vielä jäljellä ja eräistä on kuvia näillä sivuilla.
Ennen sotia rakennetut matkaveneet, joiden kuvat ovat sivuilla. Tiedossa on eräitä 1930-luvun veneitä, mutta niistä ei ole kuvia.
Crusing boats constructed before last wars (1939-1944), which appear as photos on pages. There are some other cruising boats, built in 1930´s, but they haven´t been photographed, yet.
Nimi Name | Rak.vuosi Constr year | Suunnittelija Designer | Rakentaja Boat yard |
Isabella | 1930 | A. Kvarnström | Åbo båtvarv |
Irma Esmeralda | 1931 | Jarl Lindblom | Åbo båtvarv |
Else-Maj | 1934 | Folke Holm | Friman ja Karling, Tolkis Slip |
Renata m/s | 1934 | Jarl Lindblom | Aug.Poikolainen |
Havis Amanda | 1937 | A. Kvarnström | Kokkola |
Tuulikki | 1937 | Jarl Lindblom | Åbo båtvarv |
Caprice | 1938 | A. Kvarnström | Kvarnström veistämö |
Vanora | 1938 | J. Lindblom | Åbo båtvarv |
Unda Maris | 1939 |
|
|