Matkaveneet Cruising boats

Mittasäännöt – Universal Rule, R-säännöt, saaristoristeilijöiden ja erikoisluokkien säännöt - tähtäsivät veneisiin, joilla menestyy kilpailuissa. Radalla nopea vene ei välttämättä ollut mukava kesälomapurjehduksilla. Saaristoristeilijöillä ja erityisesti ”amerikkalaisilla” kyllä seikkailee saaristossa perheen kanssa, mutta kuitenkin 1920-luvulla herättiin vaatimaan toisenlaisia veneitä matkapurjehduksille.

Ruotsalaiset olivat nopeampia – korkeampi elintaso ja kesäasutuksen lisääntyminen Tukholman ja Göteborgin saaristossa loivat tarpeet uuden tyyppisille veneille. Ruotsissa perustettiin 1923 Svenska Kryssarklubben, jonka päätarkoitus on edistää matkapurjehdusta. Veneiden suunnittelijat ja rakentajat alkoivat saada matkaveneiden tilauksia. Kryssarklubben järjesti kilpailuita suunnittelijoille ja loi myös matkaveneille sopivan suunnittelusäännön, josta myöhemmin tuli Östersjöregel – Ö-veneet.

Suomessakin haluttiin saada kesälomapurjehduksiin sopivia asuttavia matkaveneitä. Suunnittelijoilta tilattiin yksittäisiä veneitä tai heitä pyydettiin suunnittelemaan sarjatuotantoon sopivia veneitä. Hai-vene on esimerkki sellaisesta. Kryssarklubbenin mallin mukaisesti perustettiin 1933 matkapurjehdusyhdistys Merikarhut r.y. Yhdistyksestä ei kuitenkaan tullut samanlaista avointa laajatoimintaista purjehtijoiden yhteistoimintaelintä kuin Kryssarklubbenista.

Sodan jälkeen matkaveneiden rakentaminen alkoi uudelleen ja parhaimmillaan se oli 1950-1970 luvuilla. Monille matkaveneiden suunnittelijoille ja rakentajille riitti töitä. Piirustuksia tilattiin ja veneitä ostettiin muista maista. Puisten matkaveneiden rakentaminen hiipui 1970-luvulla lasikuidun vallatessa markkinat.

Kuitenkin muutamia veneitä valmistuu silloin tällöin. Matkaveneiden kuvien ryhmässä 1 on esimerkiksi kuva Akmeelista (Mk 10), joka on Lage Sundforsin 2001 tekemä matkavene. Scylla-veneitä tehdään myös - Luvialla on valmistumassa iso-Scylla.

Laminointitekniikka on edistynyt ja sillä tehdyistä veneistä on esimerkkinä kuvagalleriassa Valo FIN-8835, Matti Pulli-vene Tiare FIN-3351 sekä Jera FIN-8958, joka on Mannerberg One Off. Muitakin on.

Muutamia matkaveneitä sotia edeltävältä ajalta on vielä jäljellä ja eräistä on kuvia näillä sivuilla.

The aim of the different rules – Universal Rule, R-rule, Square metre and various special rules – was to develop fast boats for sailing competitions. But a fast boat isn´t necessarily suitable for holiday cruising. Of course its possible to have adventures in archipelago on board of a Square metre or especially an “American”, but anyhow request for specific cruising boats was raised on 1920´s.

Svenska Kryssarklubben was founded in 1923 – the main purpose was to promote sailing in Sweden. Kryssarklubben arranged competitions between designers in order to develop suitable boats, and boat builders started to get work.

The same happened in Finland. Building boats for holiday cruising started at the 1920´s and following the Swedish model, a society to promote cruising sailing was founded in 1933 (Merikarhut r.y.). However, it didn´t develop into an open, widescale cooperation organ for sailing.

After the wars boat building started quickly and, regarding the classic wooden boats, was on it´s peak at 1950´s – 1970´s. Boat designers and buiders had lot of work, designs were ordered abroad and boats were also bought from other countries. At the end of 1970´s GRP replaced wood as construction material.

However – new wooden boats are still manufactured. Example of new wooden cruising boat, which appear in the photo collection, is Akmeeli (Mk 10), designed and built by Lage Sundfors 2001. Scylla-boats are also produced: one large-Scylla is under construction in Luvia, west coast.

Laminating wood by epoxy (West-system etc) is used for new boats, too. Examples of these boats are Valo (FIN-8835), Tiare (FIN-3351, a Matti Pulli design) and Jera (FIN-8958, a Mannerberg One Off design).

Few cruising boats originating in pre-war era still exist, and some of them appear in the photo collections.

Ennen sotia rakennetut matkaveneet, joiden kuvat ovat sivuilla. Tiedossa on eräitä 1930-luvun veneitä, mutta niistä ei ole kuvia.

Crusing boats constructed before last wars (1939-1944), which appear as photos on pages. There are some other cruising boats, built in 1930´s, but they haven´t been photographed, yet.

 

Nimi

Name

Rak.vuosi

Constr year

Suunnittelija

Designer

Rakentaja

Boat yard

Isabella

1930

A. Kvarnström

Åbo båtvarv

Irma Esmeralda

1931

Jarl Lindblom

Åbo båtvarv

Else-Maj

1934

Folke Holm

Friman ja Karling, Tolkis Slip

Renata m/s

1934

Jarl Lindblom

Aug.Poikolainen

Havis Amanda

1937

A. Kvarnström

Kokkola

Tuulikki

1937

Jarl Lindblom

Åbo båtvarv

Caprice

1938

A. Kvarnström

Kvarnström veistämö

Vanora

1938

J. Lindblom

Åbo båtvarv

Unda Maris

1939