SKIFFERHOLMENS BÅTVARV
Helsingfors Segelsällskap (HSS) rakensi ensimmäisen paviljongin saarelle 1898, ja samana vuonna valmistui myös läntinen venevaja. Sitä suurennettiin 1912. Vajassa sekä telakoitiin että rakennettiin veneitä.
Veneveistämöä varten Emil Wegelius ja HSS perustivat osakeyhtiön, joka rakennutti uuden hallin saarelle 1902.
Ajatuksena oli vuokrata venehallia tai sen osia veistäjille. Ensimmäinen veistäjä saarella oli J. A. Nyholm, jonka firma Skifferholmsvarvet Ab toimi saarella 1899 - 1907. Samaan aikaan, vuosina 1903 ja 1904, erityisesti purjeveneitä rakensi myös A. F. Winqvist. Hänen jälkeensä saarelle tuli Arthur Magnus Pettersson, joka rakensi veneitä saarella 1909 - 1913. Petterssonin tekemä on esimerkiksi "amerikkalainen" 6 metrin vene Neptun, joka on edelleen hyvässä kunnossa, ja osallistuu Viaporin Tuoppeihin. Neptun valmistui 1912.
Skifferholmilla tehdyt veneet olivat yleensä pienehköjä, särklass 22 m2 oli yleinen mutta useampia särklass 55 m2:n veneitäkin valmistettiin. "Amerikkalaisia" tehtiin myös, joukossa muutamia 7,5 metrin luokkaan, joka vastaa mitoiltaan kansainvälistä kahdeksikkoa.
1910 saarella veistettiin yksi 40 jalan mittainen ruotsalaisen C.G. Petterssonin suunnittelema vene ja 1911 tehtiin 12,5 x 2,5 metrin mittainen, 4,7 tonnin moottorialus, johon asennettiin 45 hv:n Sterling moottori.
1914 tapaamme Petterssonin Örnholmenilla eli Kotkasaarilla, joista on tietoja jäljempänä. Petterssonin jälkeen veneitä veisti Skifferholmalla Axel Sandberg, ainakin vuonna 1914. Wickströmin veljeksistä löytyy tietoja vuodelta 1920.
Uunisaaressa oli myös iso venevaja, jossa E. Löfgren rakensi ainakin yhden 22 m2:n erikoisluokan veneen. Hän oli Helsingfors Arbetare Segelklubb' in jäsen.
Skifferholmenilla on taisteltu tulipaloja vastaan useita kertoja. Ensimmäinen klubitalo paloi 1946 ja yksi venevajoista 1985. Sen tilalle rakennettiin uusi 1988, ja samanaikaisesti purettiin läntisin venevajoista. Itäinen iso venevaja paloi kesällä 2013.