KOTKASAARTEN VENEVEISTÄMÖT - ÖRNHOLMENS BÅTVARV
WERNER JANSSON
Venemestari W. Jansson, joka työskenteli Skällarn-saarella HASK:n venevajassa, siirtyi 1908 uuteen paikkaan Kotkasaarille. Örnholmarna, tai suomeksi Kotkasaaret, ovat ryhmä pienehköjä saaria Hietaniemen edustalla. Saarten ruotsinkielinen nimi on vaihdellut kartanpiirtäjästä riippuen, ne ovat olleet Örnholmarna, Örnarna ja lopulta joskus 1930-luvulla Örarna. Se saattaa olla kartanpiirtäjän huolimattomuutta. Suomeksi alkuperäinen nimi on Kotkasaaret, siis suora käännös ruotsinkielisestä. 1940-luvun karttoihin ilmaantui suomenkieliseksi nimeksi Ourit ja Ouritsaaret. Riippuen kartan painovuodesta saaret löytyvät näillä kaikilla nimillä.
Eva Lindgren kuitenkin mainitsi, että he kutsuivat sitä saarta, jolle Otto Evert Lindgrenin telakka ja talo pystytettiin, Kotkasaareksi (Örnholm) ja isompia saaria heidän ja mantereen välissä Oureiksi.
Alussa ryhmässä oli kaksi isompaa saarta, Läntinen Kotkasaari ja Itäinen Kotkasaari. Välissä oli kapea salmi. W. Jansson rakensi venetelakan (Örnholmens Båtvarf) Itäiselle Kotkasaarelle. Saarella oli entuudestaan asuinrakennus, joka oli tarkoitettu Hietaniemen kärjessä olleen kalkkiuunin hoitajan asunnoksi. Janssonin venetelakka sijaitsi jokseenkin samalla paikalla, jossa nyt on Venetelakka Lindgren Oy:n venehalli. Vuosien mittaan salmi täytettiin ja saarten välisiä lahtia myös täytettiin.
Jansson rakensi lukuisia särklass-veneitä ja "amerikkalaisia". Frisk Bris kirjoitti 1910 veistämökatsauksessaan "Rakenteilla kaksi merkittävää venettä. Toinen on Karl Flythströmin suunnittelema amerikkalainen 6,5 m. Toinen on L. ja B. Petersonin (HSS) tilaama ja Amerikassa asuvan Bruno Törnrothin piirtämä amer. 5 metrin luokan vene". Jälkimmäinen vene sai nimekseen Ulk, ja siitä tulikin parhaita kilpaveneitä, joka mm edusti Suomea Pietarissa 1910 järjestetyssä suuressa juhlaregatassa.
ARTHUR MAGNUS PETTERSSON
Jansson lopetti telakan pitämisen 1912, ja hänen seuraajakseen saarelle muutti Arthur Magnus Pettersson Skifferholmilta. Petterssonin telakka sai nimekseen Örnholmens Nya Båtvarv, ja kun hän oli tunnettu venemestari, töitä riitti.
Eräs kuuluisimpia veneitä, joka hänen telakallaan veistettiin, oli Henrik Ramsayn kuutonen Renata. Ramsayn kirjassa Sommar och Segel on hyvä kuvaus Petterssonista, kun hänelle esiteltiin Renatan piirustuksia. Voi hyvin kuulla hänen murahtelunsa, kun hän lopulta mielipidettä kysyttäessä vastaa, että "minkä herra Estlander piirtää, sen minä osaan rakentaa" !
OTTO EVERT LINDGREN JA VENETELAKKA LINDGREN OY
Kotkasaarten lounaispuolella on pieni luoto, Örnholmens grund tai Sanduddens grund. Tällä saarella aloitti Otto Evert Lindgren telakan ja veneveistämön 1920-luvun alussa. Saaren itäosaan kalliolle pystytettiin talo, jossa Lindgren perheineen asui. Venetelakka oli saaren länsiosassa ja säilyi aina vuoteen 2010 saakka, jolloin se talven lumen painosta romahti. O.E. Lindgren rakensi useita särklass-veneitä, monet niistä olivat Gösta Kyntzellin piirtämiä. A-vene Vinga (L-2) rakennettiin myös Lindgrenin telakalla. O.E. Lindgren myös suunnitteli itse useita särklass-veneitä. Eräs hänen rakentamistaan veneistä on 40 m2:n saaristoristeilijä Nadine, joka on nyt restauroitavana Puuvenekorjaamo Jari Kareisella. Nadinen piirsi Einar Olofsson ja vene valmistui 1920.
Jouko Lindgren Oy:n verkkojulkaisussa mainitaan, että "Perimätiedon mukaan Gustaf Estlanderin suunnittelema ja Ouritissa Petterssonin telakalla Henrik Ramsaylle 1927 valmistunut 6m-vene s/y Renata on sekin Otto Evertin rakentama".
Otto Evert Lindgren kuoli 1937 ja hänen poikansa Raine Lindgren jatkoi telakan pitämistä samassa paikassa useita vuosia. Hän halusi kuitenkin laajentaa toimintaa ja siirtyi Petterssonin telakan paikalle. Pettersson oli kuollut myös 1937, mutta ennen Raine Lindgrenin siirtymistä isommalle saarelle Petterssonin telakalla oli ilmeisesti ainakin kaksi muuta yrittäjää.
Alkuperäinen O.E. Lindgrenin asuintalo purettiin 1981-1982, mutta venehalli jäi luodolle. Metron rakentamisesta syntyneellä louheella täytettiin Läntisen ja Itäisen Kotkasaaren välinen salmi ja rakennettiin kannas mantereelle. Se korvasi vanhat puusillat. Uusi venehalli - se joka saarella nyt on - rakennettiin 1975.
Venetelakka Lindgren Oy tunnetaan erityisesti puu- ja klassikkoveneiden talvitelakointipaikkana. Ammattiveistäjät, kuten Mika Louhivaara, työskentelevät telakalla erillisissä kunnostus- ja korjausprojekteissa. Telakalla on ollut kunnostettavina monia suuria veneitä, esimerkiksi 8 mR Naja, Lara, Windy ja Ilderim. Telakalla talvehtivat myös mm salonkiveneet Piksborg ja Match II, matkapurret Kuohuneiti, Catharina II, Aura, Aniara, sekä monet muut. Raine Lindgrenin aikana telakalla valmistettiin ainakin neljä Star-venettä, yksi Louhi ja muutamia matkaveneitä.
Otto Evert Lindgrenin suunnittelemia ja rakentamia veneitä. Lähteet: HSK 25 vuotta, HSK 50 vuotta, Finlands Segeljakter, Eva Lindgren.
_________________________________________________________________________
Veneen nimi | Rak vuosi | Suunnittelija | Luokka | Huom |
|
|
|
|
|
Cedia | 1910 | B. Sjöström | Särklass 38 |
|
Högör | 1910 | O.E.L. | Särklass 55 |
|
Svan | 1913 | O.E.L. | Särklass 55 | O.E.L rakensi veneen itselleen |
Carola | 1913 | O.E.L. | Särklass 38 |
|
Cabin | 1915 | F. Nordberg | Särklass 30 |
|
Anna-Lisa | ? | O.E.L. | O.E. Lindgren | Rekisteröity 1918 |
Tärna | 1918 | Hanson | ? | HSK 25 v |
Ulla | 1919 | K.R. Forss | Särklass 30 |
|
Nadine | 1920 | Einar Olofsson | Saaristorist 40 m | Veneveistämö Kareisella työn alla |
Pelikan | 1921 | ? | Särklass 15 |
|
Ulla II | 1921 | Albin Brunström | Särklass 30 | Byggdes å Skällarn |
Pelikan | 1922 | B. Sjöström | 15 m2 | HSK 25 v |
Sport | 1922 | G. Kyntzell | 30 m2 | Rak O.E.L. |
Ejder | 1923 | O.E.L. | 30 m2 | Rak O.E.L. ja J. Nyman. Byggdes å Skällarn |
Mimosa | 1923 | Zake Westin | 22 m2 | HSK 25 v |
Rea | 1937 | G. Kyntzell | 15 m2 | Rak O.E.L. |
Vilkas | 1902 | O.E.L. | Valör 0,55 | HSK 25 år, rakentaja epävarma |
Cing-Cang | 1905 | O.E.L. | Amer. 6 m | Rakentaja epävarma |
Daisy | 1906 | O.E.L. | Särklass 30 | E. Löfberg rakensi veneen |
Weikko | 1907 | O.E.L. | Särklass 30 | Rak O.E.L. |
Weikko II | 1909 | O.E.L. | Särklass 55 | E. Löfberg rakensi veneen. Finlands Segeljakter mukaan O.E.L rakensi |