BLEKHOLMENS NYA VARV - BLEKHOLMAN UUSI VENEVEISTÄMÖ OY

Emil Suortti tuli Helsinkiin Summasta 1911 ja perusti veistämön Blekholmenille. Hän oli ollut töissä Alexander Seppälän veistämöllä. Veljet Nestori, Alex ja Iivari olivat mukana veistämössä, jonka nimenä oli Blekholman Uusi Veneveistämö Oy. Myöhemmin nimi muuttui E. Suortin Veneveistämöksi.

Suortin veistämö keskittyi moottoriveneisiin. Suortti rakensi suuria moottoriveneiden sarjoja moottoritehtaille, esimerkiksi John Stenbergille Hakaniemeen. Purjeveneitäkin syntyi, esimerkiksi kuutonen Haukka (L-11), joka oli Arvo Urhon suunnittelema, ja useita hai-veneitä 1930-luvun alussa.

Emil Suortin veistämö toimi yhtäjaksoisesti pitkään - vielä 1960 valmistui pikavene Fireball helsinkiläiselle tilaajalle. 

Ainakin kaksi Suortin veistämön venettä on edelleen käytössä: salonkivene Aegir Espoossa ja pikavene Algoth. Ne molemmat ovat klassikkorekisterissä.

Kuvien alkuperä

Jäljempänä on kuvia Suortin veistämöstä ja siellä rakennetuista veneistä. Ne ovat kokoelmasta, jonka Martti Suortti lahjoitti Mahogany Yachting Society' lle. Ne kuvat on merkitty seuraavasti: Kuva MYS Suortti. On hyvin mahdollista, että Emil Suortti on itse ottanut nämä kuvat.

Lisäksi on kuvia hai-veneiden rakentamisesta veistämöllä. Ne ovat Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista (FINNA) ja kuvat on ottanut valokuvaaja Pietinen Helsingistä.

 

 

Tämä moottorivene vietiin Tallinnaan 1.8.1939. Takakannella seisoo Martti Suortti. Matkalla Suomenlahdella Neuvostoliiton lentokone tulitti venettä. Elokuun alku oli viimeisiä hetkiä viedä vene Viroon. 23.8.1939 Saksa ja Neuvostoliitto tekivät Ribbentrop-sopimuksen, syyskuun 1. päivänä Saksa hyökkäsi Puolaan ja syyskuun 17. päivänä Neuvostoliitto aloitti Puolan tuhoamisen idästä. Syyskuun lopulla Neuvostoliitto aloitti Viron painostuksen ja siirsi sotavoimia Viroon suljetuillle varuskunta-alueille. Marraskuun viimeisenä päivänä alkoi Talvisota.