Utö-risteilijät Utö-kryssare
Sodan jälkeen tarvittiin veneiden rakentamiseen – niin kuin koko yhteiskuntaan – piristysruiskeita, ja Jarl Lindblomin tehtäväksi annettiin suunnitella sopiva vene sarjatuotantoon. Hän suunnitteli veneen, jonka nimeksi annettiin Utö-kryssare ja Åbo Båtvarv aloitti sarjatuotannon. Veistämö teki 14 venettä ja niistä ilmeisesti 7 on vielä jäljellä.
Vene herätti huomiota sillä sen mitat – 12,5 metriä pituutta ja uppouma lähes 6 tonnia- tekivät Utö-kryssaresta suuren veneen siihen aikaan. Veneen havaitsee oitis Lindblomin suunnittelemaksi, hänen tavaramerkkinään olivat leveä perä ja voimakas ketka sivuprofiilissa. Jarl Lindblomin tunnistaa niin Utö-risteilijän kuin Reginan, Irma-Esmeraldan, Daphnen ja Gullkrona-kryssaren linjoista. Utö-risteilijät ovat olleet matkapurjehtijoiden suosiossa vakaana ja asuttavana veneenä.
Enemmän tietoja ja kuvia Utö-risteilijöistä on yhdistyksen seuraavilla sivuilla www.kolumbus.fi/k.voutilainen/utotesti.html