Pohjoismainen kansanvene Nordisk folkbåt
Pohjoismainen kansanvene ”folkkari” on eräs onnistuneimmista ja menestyneimmistä veneistä. Pohjoismainen Purjehtijaliitto käynnisti uuden venetyypin suunnittelun 1939 juuri ennen sotaa. Maailman mullistuksista huolimatta veneen suunnittelukilpailu toteutettiin ja saatujen 59 ehdotuksen perusteella Tord Sunden piirsi veneen, josta tuli Pohjoismainen kansanvene. Svenska Kryssarklubbenin lehti Till Rors julkaisi 1941 veneen piirustukset ja siitä alkoi veneen menestys. Suomessakin valmistui ensimmäinen kansanvene kesällä 1942.
Folkkaria lienee rakennettu useita tuhansia, lähinnä Pohjoismaissa. Suomessa on tehty kolmisensataa kansanvenettä. Folkkari on elinvoimainen. Kilpailuissa voi olla kymmeniä veneitä, Viaporin Tuopissa on parhaimmillaan ollut yli 30 venettä. Lasikuidusta on valmistettu joitain folkkareita, mutta ilmeisesti kansanveneen pitää olla puusta tehty !The Nordic Folkboat is one of the most succesfull boat constructions. The Nordic Boat Union started in 1939, just before the war, planning a new boat for cruising and competitions, available for everybody. In spite of the upheaval of the world the competition for designers was opened, and 59 proposals were produced. Based on these proposals, Tord Sunden draw the final lines for a boat. The Swedish magazine Till Rors published the plan in 1941, and the boat became soon a great succes and indeed the folk´s boat. Even in Finland the first Folkboat was launched in summer 1942, in the middle of the war.
Some thousands of Folkboats have been built, most of them in Sweden and Denmark, and about 300 in Finland. Folkboat is very alive still. Several tens of boats participate competitions, for instance in Helsinki 30-40 boats take part in the Viapori Trophy. Few GRP boats have been constructed, but evidently the real Folkboat shall be wooden !