Itämerenristeilijät Östersjökryssare

Pohjoismaissa näkee usein veneitä, joiden purjeessa on kirjain Ö. Kyseessä on ns Itämeriluokan vene taikka Itämerenristeilijä. Ö-kirjain johtuu veneiden luokan ruotsinkielisestä nimestä, joka on Östersjöklass taikka Östersjökryssare.

Ruotsissa haluttiin jo 1920-luvulla saada R-veneiden ja saaristoristeilijöiden rinnalle matkapurjehdukseen paremmin sopivia, merikelpoisempia ja asuttavampia veneitä. Svenska Kryssarklubben´in toimesta saatiin aikaan matkaveneille sopiva mittasääntö 1920-luvun lopulla. Muutamien vuosien kokemusten jälkeen Kryssarklubben ja KSSS kehittivät tämän varhaisemman mittasäännön pohjalta uuden matkaveneille sopivan järjestelmän, jota on sanottu Tore Herlinin ja Sten Velanderin ideoimaksi. Tämä Itämeren risteilijöiden sääntö (Östersjöregeln) vahvistettiin 1939 ja sen mukaan luokitellut veneet käyttävät tuota Ö-kirjainta purjeessaan.

Kyse on yhtälöstä, johon sijoitetaan veneen ominaisuuksia ja jonka tuloksena veneelle määritetään luokka. Se voi olla Ö-6, Ö-8, Ö-10 tai Ö-12. Saman luokan veneet saattoivat siten kilpailla tasavertaisemmin keskenään. Tämän Itämeren risteilijäsäännön pohjalta taas puolestaan 1952 vahvistettiin uusi meriristeilijöiden mittasääntö. Sen mukaan luokitelluilla veneillä on purjeessa kirjain H ja numerosarjat. H-kirjain tulee ruotsinkielen Havskryssarregeln-sanasta.

Sekä Ö-veneitä että H-luokkien veneitä näkee ensisijaisesti Ruotsissa ja Suomessa.

Ö-veneet ovat ulkonäöltään hyvin erilaisia, niin kuin kuvista voi havaita. Ne ovat hyviä meriveneitä ja sopivat hyvin matkapurjehdukseen. Suomessa lienee parisenkymmentä Ö-venettä.

Looking boats in Nordic regions it´s possible to observe those with letter Ö in their main sails, followed by a series of numbers. These are so called Östersjö (Baltic sea) cruisers, boats which are classified on basis of specific Swedish rule. Already at the beginning of 1920-the Swedish Kryssarklubben made initiative for developing a rule for seaworthy cruising boats, which could however compete with each others. At the end of 1920´s the first rule was available.

On basis of this, another rule was initiated by the Swedish Kryssarklubben and KSSS. Famous boat designer Tore Herlin and Sten Velander were the key persons in developing the new principles. The rule was accepted in 1939, and this is actually the Östersjöregeln (i.e. Baltic Sea Rule). Boats, which are classified in accordance with this 1939 rule, carry the letter Ö in their main sail.

Östersjöregeln was later, in 1952, used as a basis for a new rule called Havskryssarregeln (could be translated as Open Sea Rule). Purpose was to have common rules for open sea regattas, which became popular just that time. The boats have a letter H in their mainsail.

Each Ö-boat looks different, as can be observed in the pictures. They are seaworthy and suitable for cruising in Nordic waters. About 20 Ö-boats are sailing under the Finnish flag.

Ö - 12

SWE  4   La Galere     rak/constr 1947    designer Tore Holm 

 

Ö 10 

L-4     Albertina   designer Gunnar Jakobsson, rak/constr  Wilenius båtvarv  1938

L-5    Margherita  

L-7    Johanna      designer Knud H. Reimers  1949

L-10  Elsi-Anne   1950

L-11   Sagia   1939

Ö - 8

  

L 5 Tita   1945 designer Birger Slotte

L 8  Aura constr 1952

L 13 Moshulu   1948

L 25 Ulla   designer Tore Holm,  rak/constr  Uusikaupunki 1950

L 29  ex S 15  Hebe

L 64 Henrietta   designer Knud H. Reimers,  constr 1947 Jakobstad's Båtvarv

SWE 10    Kajsa    

SWE 22    Hera

 

Itämerenristeilijä 8 m FIN 13, s/y Moshulu  -  Östersjökryssare 8 m FIN 13, s/y Moshulu

 

Moshulun kotisivut www.moshulu.org   -   See homepages www.moshulu.org

Ö - 6    

L 2 Desire  

L 19 Mira rak/constr 1931

L 59 Beante 

L 290 Ramona