Åbo Båtvarf - Turun Veneveistämö
KLASSIKKOVENEIDEN REKISTERIRAATI VIERAILULLA TURUN VENEVEISTÄMÖLLÄ SYYSKUUSSA 2013
Veneklassikoiden rekisteröintiä varten on perustettu 12 jäseninen raati, joka tutkii hakemukset ja antaa niistä lausuntonsa. Osa raadista kävi tutustumassa Turun Veneveistämöön ja sen käytöstä tehtyihin suunnitelmiin.
Forum Marinumin Pekka Paasio on ollut selvitysmiehenä alueen käyttöä suunniteltaessa. Turun kaupungille on jätetty kolme erilaista vaihtoehtoa, jotka joutuvat käsittelyyn syksyn aikana.
THE EXPERT BOARD OF CLASSIC BOAT REGISTER VISITED THE FAMOUS ÅBO BÅTVARV
The National Classic Boat Register was established at the beginning of this year. The register is governed by the National Board of Antiquities, and it's in practice under the responsibility of the Mahogany Yachting Society (MYS). The expert board has to verify the applications and recommend boats to be included into the register. The boats, which are in cultural historically sense important, may be marked by K-mark (Classic/cultural).
The expert board visited in September the famous Åbo Båtvarv, and was informed by Mr Pekka Paasio of three alternative proposals to develope the future use of the region.
Kirja Turun Veneveistämöstä on valmistunut ja sen soisi kuuluvan kaikkien veneilijöiden kirjastoon. Teoksen alaotsikko "Parhaat veneet tehtiin Turun Veneveistämöllä" saattaa tuntua kehuskelulta, mutta on sillä katetta. Tehtiin hyviä veneitä tietysti muillakin veistämöillä, mutta Åbo Båtvarf' in laatu on varmaankin parasta mitä veneenrakennuksessa oli ylipäätänsä tarjolla, ei vain Suomessa vaan maailmalla yleensäkin.
Eräs todiste tästä on säilyneiden veneiden määrä. Alla olevaan luetteloon on koottu veneet, joiden tiedän vielä olevan kunnossa, useimmat ovat normaalissa käytössä. Joukossa on muutamia "uhanalaisia", jotka pitäisi korjata ja kunnostaa.
Tällainen on esimerkiksi Ariel, Universal Rule 7,5 m eli yksi viimeisistä "amerikkalaisista". Ariel on Espoossa Suomenojan hylkyjen alueella. Sille on tehty jotain korjauksia, mutta vene tarvitsisi täyden uusimisen.
Lea Berenice, toinen amerikkalainen 7,5 m-luokan vene etsii edelleen uutta omistajaa joka olisi valmis peruskunnostamaan veneen.
Luettelossa on kolme venettä, joiden alkuperä pitäisi varmistaa. Omistajien tietojen mukaan ne ovat Turun Veneveistämön tekemiä mutta arkistoista ei ole löytynyt vahvistusta tälle. Ensimmäinen on Skum, 8 mR vene vuodelta 1908, toinen Ariadne, joka tietojen mukaan on tehty 1920 Turun Veneveistämöllä, ja kolmas Tuulikki, joka tietojen mukaan on tehty 1951 Turun Veneveistämöllä. Tuulikki on kuin Irma Esmeralda linjoiltaan. Kuvan mukaan voisi päätellä, että molemmet on tehty samojen piirustusten mukaan.
Luetteloon on lisätty 5 venettä (Eissero II, Marjatta, Peter,Mosca ja Miramar), joiden olemassaolosta antoi tietoja Gustav Öller - kiitokset vinkeistä ! Muitakin Turun Veneveistämön veneitä saattaa löytyä.
Nettiveneestä löytyi uusi Turun veneveistämön vene - Albertina, joka on tehty 1939, suunnittelijana Harry Relander. Vene on myytävänä !
The table below lists boats, which have been constructed by Åbo Båtvarv, and which still exist. Most of them are in excellent condition, some are usable, but there are boats classified as "endangered". For instance, the Universal Rule 7,5 m yacht Ariel has been several years at the wreck's yard in Espoo. Some repairs seem to be made, but not enough.
Mr Gustav Öller, owner of the yacht Kersti (FIN 462) kindly indicated some yacths, which were not included in the list. These (Eissero II, Marjatta, Peter, Mosca, Miramar) are sailing abroad. All information of missing boats are wellcome !
A new sailboat, Albertina, was found in October. She is built in 1939, designer was Harry Relander. Albertina is for sale !
Mr Pekka Ervamaa kindly pointed out that three boats were missing in the previous version.
Rak.vuosi Constr. year | Nimi Name | Luokka Class | Suunnittelija Designer | Kotipaikka Home port |
|
|
|
|
|
1906 | Oden, ex Gwen | Moottorivene Motorboat | August Westin | Ruotsi/Sweden |
1907 | Ariel | Amer. 7,5 m | August Westin | Espoo/Finland |
1907 | Ilkka | Moottorivene motorboat |
| Porvoo/Finland |
1908 | Lea, ex Berenice | Amer. 7,5 m | August Westin | Helsinki/Finland |
1908 | Skum | 8 mR |
| Ruotsi/Sweden |
1910 | Styrbjörn, ex Circe | Amer. 7 m | Bruno Westin | Turku/Finland |
1910 | Mirame | Amer. 8 m | Gunnar L.Stenbäck | Sankt Petersburg |
1910 | Lucky Girl |
| W. Fife | England |
1911 | Kitty | 10 mR FIN-1 | A. Mylne | Tammisaari/Finland |
1911 | Edit | 8 mR | A. Mylne | Saksa/Germany |
1911 | Gersime | Moottorialus Motoryacht | Zake Westin | Ruotsi/Sweden |
1913 | Singoalla | 8 mR | Zake Westin | Ruotsi/Sweden |
1918 | Ahto | Moottorivene motorboat |
| Helsinki/Finland |
1920 | Ariadne | Kryssare | G.A. Estlander | Ruotsi/Sweden |
1920 | Irmelin | Salonkivene Motoryacht | Bruno Westin ? | Imatra |
1921 | Naja | 8 mR | G.L. Stenbäck | Suomi/Finland |
1921 | Bonito | Salonkivene Motoryacht | Bruno Westin | Turku/Finland |
1922 | Caresse | 6 mR FIN-2 | Zake Westin |
|
1923 | Airawata | Moottorivene motoryacht |
| Munchen/Germany |
1923 | Sirkka | Sk 22 m FIN-37 | Zake Westin | Helsinki/Finland |
1923 | Kerttu | 6 mR FIN-5 | Zake Westin |
|
1924 | Monya | 6 mR FIN-7 | Zake Westin |
|
1925 | Aglaja | 6 mR FIN-1 | Harry Wahl |
|
1927 | Schelm | Sk 22 m2 SUI-18 | Zake Westin | Bodensee, Switzerland |
1927 | Merenneito | 6 mR FIN-22 | Zake Westin | Helsinki/Finland |
1928 | Merenneito I | 6 mR FIN-22 | Zake Westin | Ruotsi/Sweden |
1928 | Sphinx | 8 mR FIN-4 | Gustaf Estlander | Helsinki/Finland |
1928 | Kirppa | 15 valör FIN-11 | Einar Olofsson |
|
1928 | Yoldia | Jooli SXK 60 | Butler/Mustelin | Ruotsi/Sverige |
1928 | Ishtar | Moottorivene motorboat | Blomqvist | Helsinki |
1928 | Lempo II | 8 mR | Gustaf Estlander | Germany |
1929 | Star | Sk 15 m (15 valör) FIN-3 | G.L. Stenbäck | Sipoo/Finland |
1929 | Pohjantähti | 6 mR FIN-27 | Zake Westin |
|
1929 | Isabell ex Silvervingen III | 8 mR FIN-5 |
| Ruotsi/Sweden |
1929 | Sikari | Pikavene/motorboat |
| Turku/Finland |
1930 | Isabella | Kryssare FIN-1734 | A. Kvarnström | Helsinki/Finland |
1931 | Irma Esmeralda | Ketch | Jarl Lindblom | Espoo/Finland |
1931 | Irma | 6 mR FIN-32 | Zake Westin |
|
1933 | Eissero II | Star | Francis Sweisguth | Ranska |
1933 | Taifun | Hai FIN-17 | G. L. Stenbäck |
|
1935 | Mosca | Ketch | Jarl Lindblom | Italy |
1936 | Vanora | Ketch | Jarl Lindblom | Helsinki/Finland |
1936 | Barbro | 5 m FIN-2 | G. L. Stenbäck | Helsinki/Finland |
1936 | Arneta | 6 mR FIN-17 | Einar Olofsson |
|
1936 | Ghita | 5 m FIN-5 | G. L. Stenbäck | Helsinki/Finland |
1937 | Winga | Turist-kryssare | Jarl Lindblom | Ulvila/Finland |
1937 | Tuulikki | T-6 M | Jarl Lindblom | Helsinki/Finland |
1937 | Raili | 6 mR FIN-27 | Zake Westin |
|
1938 | Klara Stjärna | 6 mR FIN-21 | G. L. Stenbäck |
|
1938 | Lillevi | 6 mR GER-68 | Zake Westin | Saksa/Germany |
1939 | Regina | Kryssare S-294 | Jarl Lindblom | Djursholm/Sweden |
1939 | Peter | Yawl | Jarl Lindblom | Italy |
1939 | Albertina | Kryssare | Harry Relander | Lappeenranta |
1941 | Hui-Hai | Hai FIN-104 | G. L. Stenbäck | Helsinki/Finland |
1941 | Alibi | A-boat FIN-12 | G.L.Stenbäck | Helsinki/Finland |
1942 | ? | Erstabåt | Jarl Lindblom |
|
1943 | Miramar, ex Mir |
| Jarl Lindblom | USA |
1943 | Marjatta | Yawl | Jarl Lindblom | Italy |
1945 | Ania | Kryssare | G. L. Stenbäck | Helsinki/Finland |
1946 | Gysingen | A-boat FIN-1 | Roy Sherman | Espoo/Finland |
1947 | Navigator ex Clipper | Kryssare | Jarl Lindblom | Turku/Finland |
1948 | Lady Irmelin | Kryssare | Jarl Lindblom | Helsinki/Finland |
1949 | 7 still existing Utö-kryssare |
| Jarl Lindblom | Finland |
1951 | Tuulikki | Ketch | ? | Suomi/Finland |
Täydennetty: 23.3.2014
Åbo Båtvarf’ in rakentamia veneitä, jotka yhä ovat olemassa. Useimmista on kuvat näillä sivuille.
Still existing boats built by Åbo Båtvarf. Images of most of the boats are found on these pages.